لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۸

وزارت دفاع: در نشست مقامات ۱۲ کشور بر مبارزه علیه تروریزم و مواد مخدر تاکید شد


وزارت دفاع افغانستان می‎گوید در نشست دو روزه لوی درستیزان و مقامات امنیتی دوازده کشوری‎که به ابتکار قوماندانی مرکزی امریکا در کابل راه اندازی شده بود، بر مبارزه جدی و مشترک علیه تروریزم و مواد مخدر تاکید شده‎است.

این وزارت با ابراز این مطلب می‎گوید که تروریزم و مواد مخدر نگرانی‎های منطقه یی و جهانی را بر انگیخته و همه با یک صدا خواهان مبارزه راستین با این دو پدیده هستند.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه «۲۵دلو۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت که کشورهای آسیای میانه نیز از تروریزم نگرانی دارند و می‎خواهند که این پدیده محو شود.

وزیری گفت اشتراک کننده‎های این نشست همکاری در امر مبارزه با تروریزم و مواد مخدر را حتمی دانستند و تاکید کردند که از هر راه ممکن باید جلو آن گرفته شود.

دولت وزیری
دولت وزیری

او افزود:

"همه کشورها تاکید کردند که در این دو مسئله باید با یکدیگر کمک نماییم تا از تروریزم و قاچاق مواد مخدر جلوگیری شود، در این رابطه همه اشتراک کننده‎ها همنظر بودند.

همچنان بر این نیز تاکید صورت گرفت که هر کشور وظیفه دارد تا در این زمینه کاملآ و درست عمل کند."

در نشست دو روزه امنیتی که از سوی قومندانی مرکزی امریکا در کابل راه اندازی شده بود و دیروز پایان یافت لوی درستیزان و مقامات امنیتی افغانستان، پاکستان و کشورهای آسیای میانه و آُسیای جنوبی اشتراک کرده بودند.

جنرال جان نیکلسن قومندان عمومی نیروهای ماموریت حمایت قاطع در افغانستان رهبری این نشست را بر عهده داشت.

سخنگوی این نیروها گفته‎است که این نشست برای مقامات ارشد نظامی منطقه یک فرصت بود تا همکاری شان را در زمینه بهبود وضعیت امنیتی افغانستان و منطقه بیشتر سازند.

در این حال شماری از کارشناسان امنیتی با اشاره به این نشست می‎گویند که کشورهای منطقه بخصوص کشورهای آسیای میانه از گسترش تروریزم به شدت نگران هستند و قاچاق مواد مخدر نیز برای آنان درد سر است.

امرخیل: ضرور این است که ناتو و امریکا فشار خود را بر پاکستان افزایش دهد.
امرخیل: ضرور این است که ناتو و امریکا فشار خود را بر پاکستان افزایش دهد.

عتیق الله امرخیل یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت که این نشست در امر مبارزه با تروریزم و مواد مخدر تاثیر گذار است اما وی در زمینه مبارزه با تروریزم بر افزایش فشارهای منطقه و جهان بر پاکستان تاکید دارد.

او افزود:

"از لابلای گفته‎های شان واضح شد که در مقابل مراکز تروریزم باید مبارزه جدی صورت گیرد، کشورهای که در این نشست اشتراک کردند همه برضد تروریزم، مراکز این پدیده و قاچاق مواد مخدر بودند.

این یک نوع فشار بود ولی مسئله اساسی بر می‎گردد به ناتو و امریکا، یعنی ضرور این است که ناتو و امریکا فشار خود را بر پاکستان افزایش دهد."

از سوی هم اردوی پاکستان با نشر اعلامیۀ به نقل از قمر جاوید باجوه لوی درستیز اردوی آن کشور که در این نشست اشتراک داشت گفته‎است که پاکستان در خاکش لانه‎های تروریزم را از بین برده و تلاش هایش در این مورد همچنان ادامه دارند.

این در حالیست که حکومت افغانستان همواره گفته‎است که تروریزم ریشه در پاکستان دارد و تا زمانی‎که پناه گاه‎های این پدیده در آن کشور از بین برده نشود تهدیدات تروریزم نیز در افغانستان و منطقه از بین نخواهد رفت.

امریکا نیز در این اواخر فشارهایش را بر پاکستان افزایش داده و گفته‎است که اسلام آباد باید سیاست‎های دوگانه‎اش را کنار گذاشته و در برابر تروریزم جدی و صادقانه عمل کند.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG