لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۹

در نشست امنیتی کابل چه موضوعات مورد بحث قرار می‌گیرند؟


کابل میزبان یک نشست مهم امنیتی به ابتکار قوماندانی مرکزی امریکا می‌باشد.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، در این نشست جنرال جان نیکلسن قوماندان مأموریت حمایت قاطع در افغانستان، لوی درستیزان افغانستان، پاکستان و برخی کشورهای آسیای میانه شرکت دارند.

وی روز سه‌شنبه «۲۴ دلو ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت، اشتراک کننده‌گان این نشست روی دو موضوع یکی مبارزه علیه تروریزم و دیگر قاچاق مواد مخدر بحث و گفت‌وگو می‌کنند.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی افزود:

"نشست از سوی سنت کام (فرماندهی مرکزی ایالات متحده امریکا) فراخوانده شده، در این نشست لوی درستیزان ۱۲ کشور شرکت می‌کنند و در مورد مبارزه مشترک علیه تروریزم و روش‌های آن بحث می‌کنند. به نظر من، پاکستان بالاخره آماده می‌شود که به فشار‌های امریکا و جامعه جهانی سر خم کند."

این نشست روز دوشنبه آغاز شده و نا وقت روز سه‌شنبه خاتمه می‌یابد.

از سوی هم جیمز هکر یک مسئول قوماندانی مرکزی امریکا در پنتاگون در یک کنفرانس تیلفونی گفته‌است که پس از این افغانستان برای قوماندانی مرکزی امریکا مهم و قابل توجه خواهد بود.

به گفته وی، افغانستان در حالی در محراق توجه قرار می‌گیرد، که نیرو های آنان در عراق و سوریه بطور قابل ملاحظه کاهش یافته‌اند.

جنرال قمر جاوید باجوه لوی درستیز پاکستان صبح سه‌شنبه وارد کابل شد.

آقای وزیری می‌گوید، هرچند آقای باجوه به‌خاطر اشتراک در این نشست به کابل آمده، اما انتظار می‌‍رود که وی با مقام‌های افغان نیز دیدار کند.

قمر جاوید باجوه لوی درستیز پاکستان
قمر جاوید باجوه لوی درستیز پاکستان

لوی درستیز پاکستان در حالی به افغانستان سفر می‌کند که هر دو کشور روابط پُر از چالش را تجربه می‌کنند.

پس از حملات خونین اخیر در کابل، سلسله گفت‌وگو‌ها میان دو کشور آغاز شد اما به تازه‌گی وزارت خارجه افغانستان اعلان کرد که به دلیل عدم صداقت پاکستان، این گفت‌وگو‌ها بی‌نتیجه پایان یافته‌است.

در دو سال گذشته به ابتکار ایالات متحده امریکا، شش نشست چهار جانبه افغانستان، پاکستان، امریکا و چین در کابل و اسلام‌آباد برگزار شده، اما حکومت افغانستان این نشست‌ها را بی‌نتیجه خواند و گفت که پاکستان به وعده‌هایش عمل نکرده‌است.

امریکا نیز پاکستان را فریبکار خوانده و از همین رو فشار‌های بیشتر را علیه این‌کشور در چوکات استراتژی امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا وارد کرده‌است.

از سوی هم هاشم الکوزی رئیس کمیسیون امنیت داخلی و دفاعی مشرانو جرگه از نتایج برگزاری نشست امنیتی لوی درستیزان اظهار خوشبینی نمی‌کند.

وی می‌گوید، تمامی تلاش‌ها به‌خاطر آوردن فشار بالای پاکستان است، اما باورمند نیست که پاکستان به این زودی‌ها در راستای تأمین صلح همکاری صادقانه کند.

وی افزود:

"شما و همه مردم آگاه اند، وقتی بالای پاکستان فشار وارد شود آنان رفتار یکسان می‌کنند و زمانی‌که فشار بالای‌شان کمتر شود رفتار دوگانه را در پیش می‌گیرند. من به نتایج این نشست امیدوار نیستم قسمی‌که آنان به مردم امید می‌بخشند."

به‌گفته آقای الکوزی، هرچند جامعه جهانی به ویژه امریکا فشار‌ها را بالای پاکستان بیشتر کرده، اما این فشار‌ها زمانی نتیجه می‌دهند که مقطعی نه، بلکه دوامدار باشند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG