لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۶

در نشست مقامات نظامی ۱۲ کشور در کابل چه تعهدات صورت گرفت؟


مقام‌های امریکایی و افغان می‌گویند، لوی درستیزان و دیگر مقام‌های ارشد نظامی ۱۲ کشور در نشست دو روزه در کابل در مورد تأمین امنیت در افغانستان و منطقه و هم‌چنان مبارزه مشترک با دهشت افگنی و مواد مخدر، تعهد سپردند.

جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی مأموریت حمایت قاطع در افغانستان این نشست را که دیروز سه‌شنبه پایان یافت، رهبری می‌کرد.

سخنگوی مأموریت حمایت قاطع در افغانستان می‌گوید، در این نشست دو روزه علاوه بر رهبران نظامی افغانستان و امریکا، مقام‌های ارشد نظامی و لوی درستیزان کشورهای آسیای جنوبی و مرکزی اشتراک داشتند.

ناتو گفت که این نشست برای مقام‌های ارشد نظامی منطقه یک فرصت بود تا راه‌های همکاری‌شان را در مورد بهبود وضعیت امنیتی منطقه به شمول افغانستان، گسترش بخشند.

تام گریس بک سخنگوی مأموریت حمایت قاطع در افغانستان به رادیو آزادی گفت:

"رهبران بلند پایه نظامی از کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی در ۱۲ و ۱۳ فبروری در یک کنفرانس در این‌جا در کابل گردهم آمده در باره مسایل امنیتی که منطقه را متأثر ساخته بحث کردند. این کنفرانس به مقام‌های ارشد اشتراک کننده در این نشست این زمینه را فراهم کرد که فرصت‌های موجود برای حفظ امنیت، ثبات منطقه‌ای و انکشاف آن و هم‌چنان ایجاد صلح و امنیت دایمی در افغانستان را درک کنند."

به گفته سخنگوی مأموریت حمایت قاطع ناتو، لوی درستیزان و مقام‌های نظامی کشورهای اشتراک کننده در نشست روی مسایلی هم صحبت کردند که بر اساس آن از تولید و قاچاق مواد مخدر، نگرانی‌های امنیتی و این‌که کشورها بار مسئولیت آنرا بر یک دیگر می‌اندازد، نیز جلوگیری شود.

در این میان، وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که در این نشست پاکستان یک بار دیگر وعده داد که در مبارزه با تروریزم نقش سازنده را بازی می‌کند.

جنرال محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به رادیو آزادی گفت، مبارزه با تروریزم و مواد مخدر از بحث‌های مهم این جلسه بود.

جنرال محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
جنرال محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی افزود:

"تروریزم و تولید مواد مخدر بزرگ‌ترین مشکل منطقه است، روی این موضوع بحث شد و بالاخره تصمیم گرفتند که باید کشورها به‌خاطر بدست آوردن این هدف از هر گونه همکاری دریغ نکنند. نماینده پاکستان که در این نشست حضور داشت به این تعهد صحه گذاشت که باید در مبارزه علیه تروریزم و مواد مخدر همکاری کند."

جنرال رادمنش افزود، در این کنفرانس تأکید شد که در هر کشور منطقه باید بر ضد راه‌ها و منابع تمویل تروریزم به شمول کار و بار مواد مخدر، بطور جدی مبارزه شود.

معاون سخنگوی وزارت دفاع بطور مشخص از پاکستان نام گرفت که در این رابطه نقش مهم را بازی کرده می‌تواند.

در این حال، دفتر مطبوعاتی اردوی پاکستان در یک اعلامیه از قول جنرال قمر جاوید باجوه لوی درستیز اردوی پاکستان که در این نشست از کشورش نماینده‌گی می‌‎کرد، نقل کرده می‌گوید، پاکستان همه لانه‌های تروریستی در خاک خود را از بین برده‌است.

قمر جاوید باجوه لوی درستیز پاکستان
قمر جاوید باجوه لوی درستیز پاکستان

در اعلامیه از قول جنرال باجوه آمده که تروریستان باقیمانده در پاکستان از حضور پناهنده‌گان افغان و عدم همکاری مؤثر امنیتی در امتداد سرحدات، استفاده می‌کنند که اردوی پاکستان در جریان عملیات شان، این گروه‌ها را هم تعقیب می‌کند.

اما جنرال محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت، آن‌ها در حال حاضر نمی‌توانند بگویند که پاکستان و دیگر کشورها تا چه حد تعهدات‌شان را عملی خواهند کرد.

در این کنفرانس علاوه بر لوی درستیزان افغانستان و پاکستان، مقام‌های نظامی ارشد تاجکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قوماندان عمومی نیروهای مسلح امریکا و ناتو در افغانستان و شماری از مقام‌های ارشد نظامی برخی کشورهای‌ که در چوکات ناتو در افغانستان عسکر دارند، نیز اشتراک کرده بودند.

XS
SM
MD
LG