لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۴

کمیسیون انتخابات: روند ثبت نام رای دهنده‎گان را در ماه حمل آغاز می‎کنیم


رئیس کمیسیون مستقل انتخابات می‎گوید که رای مردم امانت است و هیچ زمانی با امانت خیانت نمی‎شود.

وی می‎گوید که یگانه راه حل مشکلات جاری در کشور، برگزاری انتخابات قابل قبول برای همه است.

گلاجان عبدالبدیع صیاد روز چهارشنبه «۲۵دلو۱۳۹۶» در یک نشست با اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی و نماینده‎های احزاب سیاسی و جامعه مدنی گفت که روند ثبت نام رای دهنده‎گان را در ماه حمل آغاز می‎کنند.

صیاد گفت، تمامی آماده‎گی‎ها بخاطر برگزاری انتخابات آینده ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها اتخاذ شده و حمایت احزاب سیاسی و مردم نیز ضروری است.

وی همچنان گفت که کمیسیون بخاطر برگزاری انتخابات شفاف متعهد است و هر کسی‎که در این پروسه مداخله کند با واکنش آن‎ها روبه‎رو خواهد شد.

گلاجان عبدالبدیع صیاد
گلاجان عبدالبدیع صیاد

او افزود:

"کمیسیون بخاطر برگزاری انتخابات شفاف متعهد است، رای مردم امانت است و این امانت را به کسی می‎سپاریم که لیاقتش را داشته باشد."

آقای صیاد همچنان گفت که کتاب نام نویسی چاپ شده و روند ثبت نام رای دهنده‎گان در ماه حمل آغاز می‎شود.

پروسه ثبت نام رای دهنده‎گان بر اساس تذکره تابعیت صورت می‎گیرد.

از سوی هم همایون محتاط رئیس اداره ثبت و احوال نفوس که در این نشست حضور داشت می‎گوید، روزانه ۴۰ هزار تذکره را توضیح می‎کنند و تلاش دارند تا این پروسه شفاف باشد.

پیش از این، کمییسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته‎است که انتخابات آینده با یک ماه تاخیر صورت خواهد گرفت، این کمیسیون زمان برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها را ۱۶ سرطان ۱۳۹۷ تعیین کرده‎است.

رئیس جمهور غنی، نیز بر برگزاری انتخابات به موقع تاکید کرده‎است.

در همین حال، نماینده‎های احزاب سیاسی که در این نشست حضور داشتند بار دیگر تاکید بر برگزاری انتخابات به موقع کرده و تعهد به همکاری کردند.

یک مرکز رای دهی در افغانستان
یک مرکز رای دهی در افغانستان

از سوی هم محمد نعیم ایوب زاده رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا تیفا در حاشیه این نشست گفت، برگزاری این گونه نشست‎های نمایشی به پروسه انتخابات همکاری نمی‎کنند.

او افزود:

"هنوز هم نگرانی ما در مورد انتخابات پا برجاست، و باور ندارند این گونه نشست‎های نمایشی در مورد برگزاری انتخابات ما را به یک نتیجه مثبت برساند."

به گفته آقای ایوب زاده، کمیسیون انتخابات و حکومت در کال واقعیت‎ها را از مردم پنهان می‎کنند و تلاش دارند با وعده مردم را فریب دهند اما به گفته وی این وضعیت سبب بی باوری بیشتر مردم نسبت به انتخابات می‎شود.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG