لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۶

کمیسیون انتخابات: کارمندان برای ثبت نام رأی دهنده‌گان به‌زودی استخدام می‌شوند


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، به‌زودی استخدام کارمندان برای ثبت نام رأی دهنده‌گان آغاز می‌شود.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، تا یک هفته دیگر روند استخدام حدود ۴۰ هزار کارمند برای پروسه ثبت نام رډی دهنده‌گان آغاز می‌شود.

معاذالله دولتی معاون اداری این کمیسیون روز یکشنبه «۲۲ دلو ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت که برای آغاز این روند، تمام آماده‌گی‌ها اتخاذ شده‌است.

او افزود:

"آماده‌گی گرفته شده، از سی تا چهل هزار کارمند استخدام می‌شوند، لایحۀ کاری و طرزالعمل‌ها آماده شده و قرار است به‌زودی این افراد استخدام شوند تا روند ثبت نام رأی دهنده‌گان آغاز شود."

آقای دولتی می‌گوید، استخدام این افراد تا یک ماه تکمیل می‌شود و پس از آن آموزش این افراد آغاز خواهد شد.

به گفته وی روند ثبت نام رأی دهنده‌گان در ماه حمل سال ۱۳۹۷ آغاز می‌‌شود.

این در حالیست که گلاجان عبدالبدیع صیاد رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در ۱۵ ماه دلو در یک نشست خبری گفت، ممکن انتخابات آینده ولسی جرگه و شورای‌های ولسوالی‌ها در زمان معین آن برگزار نشود.

وی گفته است، مشکلات اداری در کمیسیون، تاخیر در گماشته شدن یک عضو این کمیسیون و برخی مسایل دیگر احتمالاً انتخابات آینده را با تاخیر روبه‌رو کند.

پیش از این کمسیون مستقل انتخابات افغانستان، ۱۶ سرطان سال ۱۳۹۷ را تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورای‌های ولسوالی‌ها تعیین کرده‌است.

از سوی هم شماری از نهادهای ناظر انتخاباتی می‌گویند جذب ظرفیت‌ها برای برگزاری انتخابات شفاف یک مسئله بنیادی اما در عین حال مرحله پر از چالش است.

یوسف رشید رئیس اجرائیوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا می‌گوید، کمیسیون انتخابات برای استخدام کارمندان تدابیر و آماده‌گی لازم ندارد.

یوسف رشید
یوسف رشید

او افزود:

"آماده‌گی که برای پروسه استخدام برابر با معیارها، دور از مداخله سیاسی و قابل قبول باشد به‌دلیل کمبود وقت ممکن نیست، کمیسیون آن‌قدر وقت ندارد که استخدام کند و در عین زمان برای آن‌ها آموزش دهد تا آن‌ها آماده برای انجام کارهای شان شوند."

آقای رشید گفت که روند استخدام یک مرحله مهم و پیچیده‌است و نیاز است تا کمیسیون انتخابات در این بخش از دقت لازم کار گیرد تا شفافیت انتخابات ازین بابت تحت پرسش قرار نگیرد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG