لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۳

زاخیلوال: نشانه‌های مثبت همکاری پاکستان با مذاکرات صلح افغانستان موجود اند


حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان
حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان

سفیر افغانستان در اسلام‌آباد می‌گوید، برخی نشانه‌های مثبت همکاری پاکستان با مذاکرات صلح افغانستان، موجود اند.

  • حضرت عمر زاخیلوال این مطلب را در پاسخ به این سؤال رادیو آزادی بیان کرد که آیا پاکستان در این اواخر وعده همکاری داده و یا نه؟

او گفت:

"بلی، این خواهد بود، ولی کنفرانس پروسۀ کابل روی همین هدف است، ما می‌گذاریم که پیام‌های آن‌ها، از طریق خود‌شان به گوش مردم رسانده شوند."

این نشانه‌های مثبت از سوی پاکستان یک هفته پس از آن اعلان می‌شوند که وزارت امور خارجه افغانستان گفت، با پاکستان در برخی از مسایل مهم به توافق نرسیده‌است.

وزارت امور خارجه افغانستان پس از سفر هیئت این‌کشور به اسلام‌آباد به رهبری حکمت خلیل کرزی معین سیاسی این وزارت در اعلامیۀ گفت، در مورد میکانیزم همکاری میان دو کشور اندکی پیشرفت به میان آمد، ولی هیچ پیشرفتی پیرامون اقدامات مشخص، نتیجه محور و زمان‌بندی شده در پلان عمل افغانستان-پاکستان برای صلح و همبستگی به ویژه در زمینه مبارزه با تروریزم، کاهش خشونت‌ها، صلح و آشتی صورت نگرفته‌است.

سفیر افغانستان در اسلام‌آباد در ادامه صحبت خود با رادیو آزادی گفت، به‌خاطر این‌که پیام‌ها در بارۀ صلح به صورت واضح انتقال یابند، او در کابل است و مسایل موجود را با رئیس جمهور اشرف غنی و متحدین بین‌المللی شریک می‌سازد.

حضرت عمر زاخیلوال دیروز یک‌شنبه از ملاقاتش با تدامیچی یاماموتو نماینده خاص سرمنشی عمومی سازمان ملل‌متحد و پییرنایادو فرستاده خاص اتحادیه اروپا در کابل، از طریق تویتر خود خبر داد.

او نوشت که با این دو مقام روی مسایل جاری، پروسه صلح و مسئله مهاجرین گفت‌وگو کرده‌است.

سفیر افغانستان در اسلام‌آباد هم‌چنان گفت، در نشست دوم پروسه کابل مقام‌های بلند پایه پاکستان اشتراک می‌کنند و برای همه طرفین دخیل پیام‌های مثبت و صادقانه ارائه خواهند کرد.

حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان
حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان

وی گفت:

"اشتراک به سطح بلند خواهد بود، کنفرانس پیام‌های مثبت خواهد داشت، پیام‌های مثبت به طالبان، به مردم و هم به پاکستان و منطقه. این پیام‌ها، مثبت و پُر از صداقت خواهند بود. امید ما این است که این پیام‌ها و طرح‌های که پیشنهاد می‌شوند، کشورهای منطقه مانند پاکستان لبیک بگویند و تعهد همکاری بدهند."

در این میان حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان گفت، در پروسه کابل دو طرح یکی همکاری برای صلح و دوم کاهش تهدیدات امنیتی ارائه می‌شود و امید دارند حمایت اشتراک کننده‎گان را به دست بیاورند.‎

قرار است به تاریخ ۲۸ ماه فبروری نشست پروسه کابل برگزار شود.

وزارت امور خارجه افغانستان می‌گوید، برای این نشست معینان وزارت‎های خارجه ۲۵ کشور و نماینده‎های سه سازمان بین‌المللی دعوت شده‎اند.

XS
SM
MD
LG