لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۳

کریم خلیلی: برای رسیدن به صلح باید همه افغان‎ها تلاش مشترک نمایند


شورای عالی صلح افغانستان برای ختم جنگ و رسیدن به صلح دایمی روی بسیج ملی تأکید دارد.

رئیس این شورای امروز سه شنبه «۰۱ حوت ۱۳۹۶» در کنفرانس ملی مشورتی صلح با برزگان قومی، جهادی و نماینده‎های شوراهای ولایتی در کابل گفت که برای رسیدن به صلح باید همه افغان‎ها تلاش مشترک نمایند.

کریم خلیلی گفت اگر همه افغان‎ها با هم متحد شوند می‎توانند کشور را از بحران و مشکلات موجود نجات دهند.

کریم خلیلی
کریم خلیلی

او افزود:

"صلح ضرورت جدی ماست، در رابطه به صلح باید همه ما تلاش کنیم معززین قوم مو سفیدان و بزرگان ولایات فرماندهان دوره جهاد بیاید یک بار دیگر همان طوری‎که افغانستان را از اشغال نجات دادیم همه با هم بسیج شویم این کشور را از جنگ نجات دهیم."

آقای خلیلی افزود، تا زمانی‎که پروسه صلح مردمی نشود تلاش‎ها در زمینه به جای نمی‎رسد.

کریم خلیلی گفت که در کنفرانس ملی مشورتی صلح با برزگان قومی، جهادی و نماینده‎های شوراهای ولایتی که به ابتکار این شورا برای دو روز راه اندازی شده روی راه‎های رسیدن به صلح بحث خواهد شد.

وی خطاب به مخالفین مسلح حکومت گفت که جنگ راه حل نیست.

این در حالیست که گروه طالبان با فرستادن نامه به مردم و سنای امریکا خواستار توقف جنگ و آغاز گفت‎وگوهای صلح شده‎است.

از سوی هم معتصم آغا جان وزیر مالیه رژیم طالبان به تازه‎گی در مصاحبه با یکی از رسانه‎ها گفته‎است که تنها راه بیرون رفت از بحران جاری افغانستان، رسیدن به توافق سیاسی هر دو طرف جنگ با میانجیگری ملل‌متحد است.

در عین حال تدامیچی یاماموتو نماینده خاص این سازمان برای افغانستان گفته که از تمامی تلاش‎ها به‌خاطر آوردن صلح در افغانستان استفاده می‎کنند.

در عین حال ودیر صافی کارشناس سیاسی افغان تلاش‎های شورای صلح را بی‌نتیجه عنوان می‎کند، چون به‌گفته وی طالبان این شورا را نماینده حکومت می‎خوانند.

ودیر صافی
ودیر صافی

وی افزود:

"به نظر من هر قدر که مشوره بگیرند نمی‎توانند به یک فیصله قطعی با مخالفین مسلح برسند، چون شورای صلح را مخالفین مسلح نماینده دولت می‎داند و با این نماینده‎ها نمی‎خواهند صحبت بکنند و آن را بی‌طرف نمی‎پندارند."

آقای صافی می‎گوید تا زمانی‎که برای انجام گفت‎وگوهای صلح یک آدرس بی‌طرف ایجاد نشود، تلاش‎های را که شورای عالی‎های صلح انجام می‎دهد به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG