لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۸

عبداللطیف ابراهیمی والی جدید سمنگان امروز به کارش آغاز کرد


عبداللطیف ابراهیمی والی جدید سمنگان پیش از چاشت امروز معرفی و به کارش آغاز کرد.

در موج از مخالفت‌ها، تنش‌ها و تهدیدها بالاخره والی جدید سمنگان در تدابیر شدید امنیتی رسماً به کارش آغاز کرد.

منیره یوسف‌زاده سخنگوی اداره مستقل ارگان‌های محلی افغانستان روز سه شنبه «۱ حوت ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت که مراسم معرفی عبداللطیف ابراهیمی بدون کدام جنجال برگزار شد.

خانم یوسف‌زاده می‌گوید که مردم محل و مسئولان محلی سمنگان از تغییرات اخیر از سوی رئیس جمهور استقبال کرده‌اند.

او افزود:

"آقای ابراهیمی والی جدید سمنگان پیش از چاشت امروز با حضور معاون پالیسی اداره ارگان‌های محل و آقای خدام والی اسبق رسماً به مردم و مسئولان محلی معرفی شد. هیچ مشکلی درین زمینه ایجاد نشد و همه مردم و مسئولین محلی از این تغییر و تبدیل بسیار استقبال کردند."

منیره یوسفزاده
منیره یوسفزاده

محمد اشرف غنی چهار روز پیش عبداللطیف ابراهیمی را به‌حیث والی سمنگان، عبدالجبار نعیمی را به صفت والی کندز، انور خان اسحاقزی را به‌حیث والی لوگر، محمد آصف ننگ را به صفت والی لغمان و شاه جهان نوری را به‌حیث والی میدان وردک تعیین کرد.

در این میان عبدالکریم خدام والی پیشین سمنگان که از اعضای حزب جمعیت اسلامی است واکنش نشان داد و گفت که رئیس جمهور صلاحیت برکناری وی را نداشته و تصمیم گیرنده‎گان اصلی در باره وی شورای ترکمن‎های افغانستان، حزب جمعیت و مردم سمنگان هستند.

اما وی سه روز پس از این اظهاراتش حاضر شد که از کرسی‌اش کناره‌گیری کند و در مراسم معرفی جدید والی سمنگان نیز اشتراک نماید.

ذبیح‌الله فطرت از سخنگویان جمعیت اسلامی در صحبت با رادیو آزادی گفت که معرفی والی جدید سمنگان به دنبال یک معامله میان حکومت مرکزی و این حزب صورت گرفته‌است.

ذبیح فطرت
ذبیح فطرت

او افزود:

"جمعیت به‌خاطر جلوگیری از تنش و کشمکش بیشتر توافق کرده که والی جدید سمنگان معرفی شود، در برابر حکومت پذیرفته که آقای خدام به‌حیث معاون شورای عالی صلح، داکتر ضیاالدین ضیا که از اعضای جمعیت است به‌حیث معاون والی سمنگان و یکی از کدرهای قوم شریف ترکمن به‌حیث سفیر در یکی از کشورهای اروپایی تعیین شود."

با تماس‌های مکرر موفق به دریافت نظر مقامات حکومتی در مورد معاملۀ که حزب جمعیت اسلامی از آن سخن می‌زند، نشدیم.

در این حال اداره ارگان‌های محلی افغانستان تأکید می‌کند که تا اخیر این هفته والیان تازه معرفی شدۀ دیگر نیز رسماً به کار شان آغاز خواهند کرد.

تا اخیر این هفته والیان تازه معرفی شده دیگر نیز رسماً به کار شان آغاز خواهند کرد.

اما مشکل ارگ و عطا محمد نور والی پیشین بلخ که هنوز نیز به کارش در مزار شریف ادامه می‌دهد تا حالا برطرف نشده است.

برخی از گزارش‌ها می‌گوید که گفت‌وگوهای ارگ و حزب جمعیت اسلامی در باره آقای نور با ناکامی روبه‌رو شده و چندین دور این مذاکرات تا هنوز نتیجه نداده‌است.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG