لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۴

افغانستان باز هم در جمع ۴ کشوری قرار گرفت که بیشترین فساد اداری را داراست


یک سازمان بین‌المللی نظارت از فساد اداری می‌گوید، افغانستان هنوز هم در جمله کشورهای محسوب می‌شود که بیشترین فساد اداری در آن وجود دارد.

سازمان شفافیت بین‌المللی که در برلین مستقر است، در شاخص سال ۲۰۱۷ میلادی این سازمان، افغانستان را در زمرۀ کشورهای شمرده است که هنوز هم بیشترین فساد اداری در آن وجود دارد.

سازمان شفافیت بین‌المللی می‌گوید، افغانستان به‌حیث یکی از فاسد‌ترین کشورهای جهان باقی مانده و در زمینۀ پیشرفت در امر مبارزه با فساد اداری در سال گذشته ناکام بوده‌است.

افغانستان به‌حیث یکی از فاسد‌ترین کشورهای جهان باقی مانده‌است.

در این شاخص، افغانستان در بین ۱۸۰ کشور جهان در سطح فساد اداری در ردیف ۱۷۷ قرار دارد.

سوریه، سودان و سومالیا به ترتیب در ردیف‌های بعد از افغانستان قرار گرفته‌اند.

حسین فخری
حسین فخری

اما حسین فخری رئیس عمومی ادارۀ عالی مبارزه با فساد اداری افغانستان با ابراز این که در سال گذشته در زمینه مبارزه با فساد در افغانستان پیشرفت‌های هم صورت گرفته است، می‌گوید:

"ولی این پیشرفت‌ها کافی نیست و بعضاً مسئله سیاسی و اقدامات گزینشی، مبارزه با فساد را با چالش مواجه می‌کند."

حسین فخری می‌گوید، تنها در سال جاری بیش از ۶۰ دوسیه فساد اداری توسط ادارۀ عالی مبارزه با فساد اداری افغانستان به لوی سارنوالی این کشور سپرده شده که قضایای سنگین می‌باشند.

به‌گفته آقای فخری ولی افرادی که به محاکم حاضر می‌شوند، افراد کلیدی نیستند.

او افزود:

"چنانچه دو روز پیش هم یک دوسیه مربوط جعل و تذویر و مربوط وزارت حج و اوقاف به محکمه محول شد، ولی یک مأمور عادی در محکمه حاضر شد، افراد دخیل و مهم که معین وزارت و یکی از متنفذین مزار بود، به محکمه حاضر نشدند. با این رقم اجراآت، متأسفانه نمی‌توانیم قناعت مردم خود و قناعت مراجع بین‌المللی را به دست بیاوریم."

این در حالیست که حکومت افغانستان بارها با تأکید گفته است در امر مبارزه با فساد اداری مصمم است.

سازمان شفافیت بین‌المللی سرکوب سازمان‌های غیر دولتی "NGOs" ها و مطبوعات را توسط حکومت‌ها با سطح فساد اداری مرتبط دانسته می‌گوید، بیشتر کشور‌ها در مبارزه با فساد اداری حرکت بطی داشته اند.

در شاخص سال ۲۰۱۷ میلادی این سازمان که ۲۱م فبروری نشر شد، پاکستان در ردیف ۱۱۷، ایران در ردیف ۱۳۰، تاجکستان در ردیف ۱۶۱، ازبکستان در ردیف ۱۵۷ و ترکمنستان در ردیف ۱۶۷ قرار گرفته اند.

در شاخص سال ۲۰۱۷ میلادی سازمان شفافیت بین‌المللی، نیوزیلند با کمترین سطح فساد اداری در صدر جدول قرار دارد و کشورهای دنمارک، فنلند و ناروی به ترتیب در ردیف‌های بعدی قرار گرفته اند.

XS
SM
MD
LG