لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۹

شورای عالی صلح، کنفرانس تاشکند در مورد صلح افغانستان را مهم می‎داند


قرار است در طول یک ماه دو نشست مهم در مورد پروسه صلح افغانستان در کابل و تاشکند برگزار شوند.

شورای عالی صلح افغانستان این نشست‎ها را برای رسیدن به صلح در این کشور مهم می‎داند و می‎گوید که تامین صلح در افغانستان به حمایت منطقه‎ای و جهانی نیاز دارد.

این شورا کنفرانس تاشکند در مورد صلح را برای رسیدن به صلح در این کشور مهم می‎داند.

عزیزالله دین محمد معاون این شورا روز یکشنبه «۶حوت۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت که در کنفرانس ازبکستان در مورد صلح افغانستان نماینده‎های کشورهای منطقه و برخی از کشورهای جهان اشتراک می‎کنند.

عزیزالله دین محمد
عزیزالله دین محمد

وی افزود:

"کشورهای آسیای مرکزی نیز از نا امنی افغانستان نگرانی دارند، این کشورها بخاطر جلوگیری از نا امنی‎ها در آسیای میانه نیز تلاش برای تامین صلح در افغانستان می‎کنند، پس از همین لحاظ نیز گفته می‎توانیم که تاثیر این نشست بیشتر خواهد بود."

کنفرانس تاشکند در مورد صلح افغانستان در ۲۶ ماه آینده میلادی به ابتکار ازبکستان برگزار می‎شود و به گفته شورای عالی صلح، در آن نماینده‎های با صلاحیت چندین کشور و سازمان‎های بین المللی اشتراک خواهند کرد.

خبر گزاری‌های روسی به نقل از عبدالعزیز کاملوف وزیر خارجه ازبکستان گزارش داده‌اند که از روسیه، چین، امریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد برای اشتراک در این نشست دعوت شده‎است.

به گفته معاون شورای عالی صلح افغانستان کشورهای آسیای میانه بخصوص ازبکستان تلاش دارند تا همکاری کشورهای منطقه و جهان را از پروسه صلح افغانستان بدست آورند و با تامین صلح در این کشور نگرانی‎های شان از نا امنی‎های افغانستان برطرف گردد.

در این حال وزارت خارجه افغانستان می‎گوید که برای نشست دوم پروسه کابل که قرار است روز چهارشنبه برگزار شود، نیز آماده‎گی‎های همه جانبه اتخاذ شده‎اند.

شکیب مستغنی
شکیب مستغنی

شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت درمورد اجندای این نشست به رادیو آزادی گفت:

"قرار است در نشست پروسه کابل دو موضوع مهم که از اولویت‎های دولت افغانستان است مورد بحث قرار گیرد، یکی تلاش‎های دولت افغانستان در راستای صلح به حمایت کشورها و سازمان‎های بین المللی به رهبری و مالکیت افغانستان و دیگر هم مبارزه با تروریزم."

قرار است در نشست دوم پروسه کابل نماینده‎های ۲۵ کشور و چندین سازمان بین المللی اشتراک کنند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان تاکید کرده که هدف از راه اندازی این نشست ایجاد اجماع منطقه‎ای و جهانی در باره صلح این کشور است.

این در حالیست که طالبان مسلح پیش از این مذاکره با حکومت افغانستان را رد کرده‎اند و با ارسال نامه با امریکا خواستار گفت‎وگو شده‎اند.

اما وزارت خارجه ایالات متحده چند روز پیش در پاسخ به نامه طالبان مسلح گفت که طرف مذاکره با این گروه حکومت افغانستان است نه امریکا.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG