لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۴

نگرانی‌ها در مورد افزایش تحرکات و حملات مخالفین مسلح در فراه


برخی از اعضای شورای ولایتی فراه می‌گویند که تحرکات و حملات اخیر مخالفین مسلح در این ولایت مردم را نگران ساخته‌است.

دادالله قانع یکی از آنان امروز در صحبت با رادیو آزادی از حکومت مرکزی خواست تا عملیات وسیع را برای سرکوب مخالفین در فراه راه اندازی کند.

برخی از اعضای شورای ولایتی فراه می‌گویند که جنگجویان در این ولایت با دوربین‌های شب‌بین، لیزر و سلاح‌های مختلف مجهز بوده و به حملات‌شان در این اواخر افزایش داده‌اند.

دادالله قانع یک عضو این شورا روز دوشنبه «۰۷ حوت ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت که حکومت باید برای سرکوب مخالفین مسلح عملیات تصفیوی را در فراه راه اندازی کند.

او افزود:

"خواست ما از حکومت مرکزی این است که به ولایت فراه توجه کند و برای تأمین امنیت عملیات وسیع را راه اندازد تا مناطق نا امن تحت کنترول حکومت قرار گیرند."

آقای قانع علت افزایش ناامنی و جنگ در ولایت فراه را قاچاق مواد مخدر از شمال به جنوب غرب، دسترسی مخالفین مسلح به عواید ملی و موجودیت فساد در ادارات دولتی عنوان می‌کند.

فراه در جنوب غرب افغانستان با ایران ۲۹۰ کیلومتر سرحد دارد که از سال گذشته مخالفین مسلح حملات‌شان ‌را بر تأسیسات حکومتی در این ولایت افزایش داده‌است.

چندی قبل مقامات محلی ولایت فراه ادعا کردند طالبان مسلح که در این ولایت می‌جنگند در ایران رفت و آمد داشته و در آن کشور زمینه بود و باش نیز برای‌شان فراهم است.

از سوی هم ناصر مهری سخنگوی والی فراه می‌گوید که برخی از طالبان ولایات همجوار فراه به این ولایت آمده و در انجام حملات با طالبان فراه یکجا شده‌اند.

او افزود:

"مخالفین که در ولایت‌های هلمند، غور، بادغیس و ولسوالی شیندند برای‌شان زمینه جنگ فراهم نیست به فراه آمده‌اند با طالبان ولایت فراه یکجا شده و حملات‌شان را چند برابر افزایش داده‌اند. آنان در برخی ولسوالی‌ها و مناطق دور حمله می‌کنند."

در این حال وزارت دفاع افغانستان تحرکات مخالفین در ولایت فراه را تأیید کرده می‌گوید که تا کنون خطر جدی از سوی این مخالفین متوجه این ولایت نشده و نیرو‌ های امنیتی نیز عملیات را در برابر‌ شان آغاز کرده‌اند.

دولت وزیری
دولت وزیری

دولت وزیری سخنگوی این وزارت گفت:

"تحرکات دشمن را در ولایت فراه تأیید می‌کنیم، اما در آن‌جا یک لوای دیگر ما است قطعات کماندو نیز در این ولایت موجود است. عملیات ما جریان دارد به مخالفین تلفات نیز وارد شده‌است، اما چالشی نیست که نتیجه نگران کننده در پی‌داشته باشد."

این اظهارات وزارت دفاع در حالی صورت می‌گیرد که روز شنبه هفته جاری در حمله مخالفین مسلح بر یک پوسته اردوی ملی در ولایت فراه، ۱۸ سرباز اردوی ملی کشته شده‌اند.

سخنگوی وزارت دفاع می‌افزاید که هم‌اکنون عملیان تصفیوی در ۱۴ ولایت افغانستان جریان دارد و در کنار آن قول اردو‌های ساحوی نیز مطابق به پلان در مناطق نا امن عملیات دارند.

به‌گفته دولت وزیری، در نتیجه این عملیات در ولایت‌های کندهار، لغمان، ننگرهار، کنر و ولسوالی درزاب به مخالفین مسلح تلفات سنگین وارد شده‌است.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG