لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۶

ارگ: بدون پیش‌شرط آماده گفت‌وگوی صلح با طالبان هستیم


حکومت افغانستان می‌گوید که بدون پیش‌شرط آماده گفت‌وگوی صلح با طالبان است.

پیشنهاد صلح به طالبان از سوی حکومت حرف تازه نیست، اما ممکن باری نخست باشد که حکومت از آماده‌گی‌های بی‌قید و شرط برای گفت‌وگو با طالبان مسلح، سخن می‌زند.

محمد هارون چخانسوری معاون دفتر رئیس جمهور در امور روابط عامه و استراتژیک روز سه شنبه «۰۸ حوت ۱۳۹۶» در یک نشست خبری در کابل گفت که طرح واضح در زمینه صلح با طالبان و گفت‌وگو با پاکستان در چوکات دولت با دولت به روز چهارشنبه در نشست دوم پروسه کابل ارائه می‌شود.

هارون چخانسوری
هارون چخانسوری

او افزود:

"حکومت افغانستان به‌خاطر آغاز مذاکرات صلح هیچ پیش‌شرط ندارد، یعنی گروه‌ها یا طالبان که می‌خواهند وارد مذاکره شوند، اما شرایط مساعد نیست. این عمده‌ترین نقطه‌ایست که فردا برای آن‌ها پیشکش می‌شود و امیدداریم که لبیک بگویند."

وی همچنان گفت که جزئیات این طرح در نشست روز چهارشنبه روشن می‌شود.

آقای چخانسوری در مورد خواست مجدد طالبان از امریکا به‌خاطر گفت‌وگوهای صلح گفت که اگر طالبان افغان هستند پس با حکومت افغانستان صلح کنند و به‌گفته وی مردم را فریب ندهند.

اگر طالبان افغان هستند پس با حکومت افغانستان صلح کنند و مردم را فریب ندهند.

نشست دوم پروسه کابل روز چهارشنبه در کابل برگزار می‌شود و نماینده‌های بیشتر از ۲۰ کشور و سازمان‌های بین‌المللی در آن شرکت می‌کنند.

به‌گفته حکومت افغانستان، تفاوت نشست دوم با اولی در اینست که در این کنفرانس حکومت طرح واضح صلح با طالبان و گفت‌وگو با پاکستان را پیشکش می‌کند.

نخستین نشست پروسه کابل در ماه جوزای امسال برگزار شده بود.

پیش از این نماینده خاص سازمان ملل برای افغانستان گفته بود که پروسه کابل یک فرصت خوب برای صلح است و نیاز است تا از آن بهره‌گیری بیشتر شود.

در حالی حکومت افغانستان در باره گفت‌وگوی صلح با طالبان بدون پیش‌شرط سخن می‌زند که طالبان در دو هفته اخیر دو بار خواستار گفت‌وگوی صلح با امریکا شده‌است.

در عین حال، نهادهای جامعه مدنی خواستار نقش بیشتر زنان در پروسه صلح و سایر پروسه‌های ملی اند.

زرقا یفتلی رئیس مرکز تحقیقاتی حقوق زنان و کودکان روز سه شنبه در یک نشست در کابل گفت که باید به تعهدات و طرح‌های که مطرح می‌شوند، عمل هم صورت گیرد.

با این همه، شماری از اعضای کمیسیون روابط بین‌المللی ولسی جرگه ابراز امیدواری می‌کنند که طالبان از فرصت به‌وجود آمده استفاده کرده و وارد گفت‌وگوهای صلح با حکومت افغانستان شوند.

آرین یون
آرین یون

آرین یون یک عضو این کمیسیون به رادیو آزادی چنین گفت:

"فکر می‌کنم که همه درک کرده‌اند که بالاخره جنگ در افغانستان راه حل نیست و این مسئله برای افغانان دیگر قابل تحمل نیست. پس یگانه راه تأمین صلح، نشست در میز مذاکره است."

به‌گفته خانم یون، هرچند صلح با طالبان ساده نیست، اما در ین زمینه توجه جامعه جهانی به ویژه امریکا می‌تواند پروسه را کامیاب کند و بحران فعلی خاتمه یابد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG