لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۵

واکنش کابل در برابر خواست مجدد طالبان از امریکا برای آغاز گفت‎وگوهای صلح


حکومت افغانستان در واکنش به خواست مجدد طالبان از امریکا برای آغاز گفت‎وگوهای صلح می‎گوید از هر حرکتی که به‌خاطر تأمین صلح باشد، حمایت می‎کنند، اما باید مالکیت گفت‎وگوهای صلح در دست افغان‎ها باشد.

ریاست اجرائیه می‎گوید که به تلاش‎های همکاران بین‌المللی که به‌خاطر تأمین صلح پایدار در افغانستان کمک می‎کند، به دیده احترام می‎نگرد.

این ریاست روز سه شنبه «۰۸ حوت ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت، موقف حکومت در زمینه گفت‎وگوهای صلح با طالبان مسلح واضح و روشن است.

امید میثم
امید میثم

امید میثم معاون سخنگوی این ریاست به رادیو آزادی گفت:

"شورای عالی صلح مسئولیت گفت‎وگوهای صلح از جانب حکومت و مردم افغانستان را دارد، اما اگر از سوی همکاران بین‌المللی ما این چنین تلاش می‎شود که برای صلح و ثبات پایدار در افغانستان کمک کند، ما به دیده قدر به آن می‎نگریم."

این در حالیست که به تازه‎گی طالبان مسلح در یک اعلامیه خواهان آغاز گفت‎وگوهای مستقیم صلح و بار دیگر ابراز آماده‎گی به‌خاطر گفت‎وگوهای صلح با ایالات متحده امریکا کرده، گردیده‎اند.

در اعلامیۀ که ناوقت روز دوشنبه نشر شده، آمده‎است که به‌خاطر حل صلح‌آمیز جنگ جاری در افغانستان باید گفت‎وگوهای رو در رو با دفتر سیاسی طالبان در قطر صورت گیرد.

در بخش این اعلامیه همچنان گفته شده که مسئله افغانستان راه حل نظامی ندارد و باید امریکا به جای جنگ بر استراتژی صلح تمرکز کند.

طالبان این اعلامیه‌شان را پاسخ به اظهارات معاون وزارت خارجه امریکا خوانده‌اند.

الیس ولز معاون وزارت خارجه امریکا نیز به تازه‌گی به آژانس خبری رویترز گفته‌است که دروازه گفت‌وگو صلح با طالبان باز است.

طالبان چندی پیش نیز از مردم و برخی از اعضای کانگرس امریکا در یک نامه‌ای خواسته بودند که رئیس جمهور دونالد ترمپ را به گفت‌وگوهای صلح آماده کنند.

اما وزارت خارجه امریکا در آن زمان در پاسخ به این نامه گفته بود که این گروه باید با حکومت افغانستان به تفاهم سیاسی برسد.

ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه برای افغانستان و مسئول بخش آسیای وزارت خارجه آن کشور امروز سه شنبه در واکنش به تصمیم حکومت ایالات متحده امریکا به خواست قبلی طالبان بیان نموده که موقف امریکا در رابطه به خواست طالبان و به پروسه صلح افغانستان تأثیر مثبت در پی ندارد.

پیش ازین رئیس جمهور و رئیس اجرائیه افغانستان گفته‎اند که حکومت وحدت ملی متعهد به انجام مذاکرات صلح است.

طالبان مسلح
طالبان مسلح

اما پرسش اینجاست که طالبان مسلح چرا به‌جای حکومت افغانستان گفت‎وگوهای صلح با ایالات متحده امریکا را ترجیح می‎دهند.

خالد سادات کارشناس مسایل سیاسی در پاسخ به این پرسش چنین می‎گوید:

"خواست طالبان به‌خاطر گفت‎وگوهای مستقیم صلح با امریکا به این معنی است که اکنون طالبان با فشارهای سخت امریکا و جامعه جهانی قرار دارد، و فکر می‎کنم که طالبان گزینه دیگر ندارند و باورمند هستم اگر در این گفت‎وگو میان طالبان و امریکا، حکومت افغانستان هم به‌گونه مستقیم دخیل باشد، نتیجه مثبت دارد."

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان با فرستادن پیامی به رادیو آزادی گفته‎است که افغانستان از سوی امریکایی‎ها اشغال شده و جنگ آن‎ها نیز با نیروهای امریکایی است پس گفت‎وگو با حکومت افغانستان که به‌گفته وی اختیار ندارد، معنی ندارد.

اما خالد سادات به این باور است که اگر در گفت‎وگوهای صلح میان طالبان و امریکا حکومت افغانستان مستقیماً دخیل باشد، گفت‎وگوهای صلح زودتر به نتیجه منتج خواهد شد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG