لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۲

غنی: کابل آماده‎است طالبان را به‌عنوان یک حزب سیاسی به رسمیت بشناسد


هرچند پیش از این هم برای طالبان از سوی حکومت افغانستان پیشنهاد صلح صورت گرفته، اما برای اولین بار محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان پیشنهاد به رسمیت شناختن طالبان به‌عنوان یک حزب سیاسی را مطرح می‎کند.

رئیس جمهور افغانستان می‎گوید، حکومت این کشور آماده‎است که طالبان را به‌عنوان یک حزب سیاسی به رسمیت بشناسد.

آقای غنی این مطلب را روز چهارشنبه «۰۹ حوت ۱۳۹۶» در آغاز نشست پروسه کابل مطرح کرد.

رئیس جمهور کشور همچنان در کنار پیشنهاد صلح به طالبان، پیشنهادات واضح و مهم برای پاکستان و جامعه جهانی نیز داشت.

پذیرفته شدن طالبان منحیث یک حزب سیاسی، به وجود آمدن اجماع ملی، منطقه‌ای و بین‎المللی، آزادی زندانیان طالبان، ادغام مجدد و تأمین امنیت طالبانی که به پروسه صلح می‎پیوندند بخش‎های مهم طرح جدید حکومت برای آغاز گفتگوهای صلح با طالبان اند.

رئیس جمهور غنی
رئیس جمهور غنی

او افزود:

"حکومت وحدت ملی این پیشنهاد را برای طالبان بدون قید و شرط پیشکش می‎کند، نخست چوکات سیاسی برای صلح وضع شود، آتش‌بس به میان بیاید، طالبان منحیث یک حزب سیاسی به رسمیت شناخته شوند، ترتیبات برای ایجاد اعتماد گرفته شوند و راه برای انتخابات آزاد و عادلانه فراهم شود."

بر اساس طرح جدید حکومت، اگر طالبان به صلح حاضر شوند بر بنیاد قانون این ممکن خواهد بود که در قانون اساسی تعدیلات وارد شوند.

در طرح حکومت برای آغاز گفتگوهای صلح با طالبان این هم آمده‎است که برای گفتگو با این گروه در هر جای امکان وجود دارد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در نشست دوم پروسه کابل به جامعه جهانی صدا زد که باید از این پیشنهادات دولت افغانستان حمایت صورت گیرد.

آقای غنی در اشاره به روابط کابل و اسلام‌آباد گفت، افغانستان حاضر است تجارب تلخ گذشته را فراموش کند و دروازه جدید گفتگو و روابط با پاکستان را باز کند.

حکومت افغانستان در حالی بدون قید و شرط به طالبان پیشنهاد صلح می‎کند که این گروه در گذشته از گفتگو با حکومت افغاستان انکار کرده‎است.

طالبان در حدود دو هفته گذشته دو بار به گفتگو با امریکا تأکید کرده، اما روز گذشته هارون چخانسوری معاون رئیس دفتر رئیس جمهور در امور روابط عامه و استراتژیک در یک نشست خبری در کابل گفت، اگر طالبان افغان اند باید با حکومت افغانستان صلح کنند.

با این همه یوسف کالا معاون رئیس جمهور اندونیزیا که در دومین نشست پروسه کابل شرکت کرده بود از تعهد کشورش برای همکاری در بخش صلح افغانستان خبر داد.

آقای کالا گفت، اندونیزیا به درخواست افغانستان در ماه مارچ میزبان نشست علمای افغانستان، اندونیزیا و پاکستان خواهد بود.

یوسف کالا
یوسف کالا

وی افزود:

"ما برای تدویر کنفرانس علما از درخواست افغانستان استقبال می‎کنیم و آماده هستیم که این کنفرانس را میزبانی کنیم، اندونیزیا باور دارد که کنفرانس علما برای پایان جنگ در افغانستان می‎تواند کمک کند."

طالبان تا حال در باره پیشنهادات جدید حکومت افغانستان چیزی نگفته‎اند، اما صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه حکومت این کشور در نشست دوم پروسه کابل گفت، این کنفرانس برای همه به‌شمول طالبان یک فرصت است و باید از آن استفاده شود.

از سوی دیگر محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان در ادامۀ نشست امروز پروسه کابل خطاب به اشتراک کننده‎گان گفت، افغانستان همزمان با دنبال کردن پروسه صلح مبارزه با تروریزم را نیز به پیش خواهد برد.

به‌گفته آقای اتمر این دو استراتژی همدیگر را تقویت کرده و هدف مبارزه با تروریزم این است که طالبان از جنگجویان خارجی جدا سازی شوند.

آقای اتمر همچنان گفت، تروریزم و افراط‌گرایی یک حلقۀ کشنده برای افغانستان و جهان است و باید در برابر آن مبارزه مشترک صورت گیرد.

در همین حال انتظار خادم یکی از کارشناسان سیاسی می‎گوید، هرچند صلح با طالبان برای افغانان یک مژده خوب است، اما به‌گفته وی، با در نظرداشت این‎که در افغانستان شماری از گروه‎های مسلح مخالف دولت و استخباراتی فعال اند تأمین صلح به‌گونه کامل شاید زمان‌گیر باشد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG