لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۱

چه چیز نشست پروسه دوم کابل را از نشست پروسه اول متمایز می‌سازد؟


عکس از نشست اول پروسۀ کابل
عکس از نشست اول پروسۀ کابل

وزارت خارجه افغانستان می‌گوید، حکومت در بحثِ که پیرامون تلاش‌های صلح در نشست امروز چهارشنبه «۰۹ حوت ۱۳۹۶» صورت می‌گیرد، دیدگاه جامع و طرح همه‌جانبه خود برای صلح را با شرکای بین‌المللی‌‌اش شریک می‌سازد.

آماده‌گی‌های بی‌قید و شرط حکومت برای گفت‎وگو با طالبان مسلح، طرح واضح در زمینه صلح با طالبان و گفت‌وگو با پاکستان از جمله مسایلی اند که نشست پروسه دوم کابل را با نشست اول پروسه کابل متمایز می‌سازد.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان شام دیروز سه‌شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، نشست اول پروسه کابل در ششم ماه جون سال ۲۰۱۷ میلادی یک آغاز موفقانه بود.

به‌گفته وی در این نشست پروسه کابل اطمینان داده شد که تلاش‌های صلح باید به رهبری حکومت افغانستان باشد.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

آقای مستغنی گفت:

"حالا در نشست دوم پروسه کابل قرار است دولت افغانستان در بحث که پیرامون تلاش‌های صلح صورت می‌گیرد، دیدگاه جامع و طرح همه‌جانبه خود برای صلح را با شرکای بین‌المللی ما شریک بسازد."

پیش از این، ریاست جمهوری افغانستان گفت که بدون پیش‌شرط آماده گفت‌وگوی صلح با طالبان است.

محمد هارون چخانسوری معاون دفتر رئیس جمهور در امور روابط عامه و استراتژیک
محمد هارون چخانسوری معاون دفتر رئیس جمهور در امور روابط عامه و استراتژیک

محمد هارون چخانسوری معاون دفتر رئیس جمهور در امور روابط عامه و استراتژیک دیروز سه‌شنبه «۰۸ حوت ۱۳۹۶» در یک نشست خبری در کابل گفت، طرح واضح در زمینه صلح با طالبان و گفت‌وگو با پاکستان در چوکات دولت با دولت به روز چهارشنبه در نشست دوم پروسه کابل ارائه می‌شود.

  • اما سؤال در این‌جاست که چرا گفت‌وگو با دولت پاکستان؟

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان می‌گوید، هر دو بحث نشست دوم پروسه کابل چه تروریزم باشد و یا صلح نیاز به حمایت صادقانه پاکستان دارد.

هرچند حکومت افغانستان از گفت‌وگوی بی‌قید و شرط در برابر طالبان سخن می‌گوید، اما گروه طالبان به جایی‌که با حکومت افغانستان در تماس شود، در اعلامیه از مقام‌های امریکایی خواسته‌اند که به صورت مستقیم با دفتر سیاسی این گروه در قطر در باره راه حل صلح‌آمیز مسئله افغانستان صحبت کند.

اما سخنگوی وزارت خارجه افغانستان می‌گوید، روند صلح یک روند بین‌الافغانی بوده حکومت برای آنانی که صلح می‌کنند همه شرایط را مساعد ساخته و برای گفت‌وگو با این گروه‌ها هیچ‌گونه پیش شرطی نگذاشته‌است.

شکیب مستغی در ادامه صحبت خود با رادیو آزادی گفت:

"روند صلح می‌تواند موفقیت داشته باشد که آن یک روند بین‌الافغانی باشد، مالکیت و رهبری آن از افغانستان باشد."

در این حال شماری از کارشناسان می‌گویند، پروسۀ کابل برای تمامی جوانب یک فرصت است تا از تلاش‌های حکومت افغانستان برای پایان دادن به جنگ و نقطه پایان گذاشتن به خشونت‌ها و تروریزم، حمایت کنند.

XS
SM
MD
LG