لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۳

نشست دوم "پروسه کابل" در پایتخت افغانستان

دومین نشست بین‌المللی موسوم به پروسه کابل آغاز شده‌است. هدف عمدۀ این نشست بحث در مورد برقراری صلح در افغانستان خوانده شده‌است ...

دومین نشست بین‌المللی موسوم به پروسه کابل آغاز شده‌است.

هدف عمدۀ این نشست بحث در مورد برقراری صلح در افغانستان خوانده شده‌است.

در این نشست نماینده‌گان بیش از ۲۰ کشور اشتراک کرده‌اند.

حکومت افغانستان گفته‌است طرح‌های جامع و واضح را در مورد گفت‌وگوها با طالبان و پاکستان به شریکان بین‌المللی‌اش به اشتراک می‌گذارد.

این در حالیست که گروه طالبان از ایالات متحده خواسته‌است که مستقیماً با دفتر این گروه در قطر گفت‌وگو کند.

اتحادیه اروپا می‎گوید از پیشنهادات ارائه شده از سوی حکومت افغانستان به طالبان مسلح حمایت می‎کند.

این اتحادیه از پیشنهادات مذکور استقبال کرده می‎گوید حکومت افغانستان در راستای صلح یک موقف سیاسی قوی را اتخاذ نموده‎است.

رولاند کوبیا نماینده ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان به نماینده‎گی از این اتحادیه عصر روز چهارشنبه «۰۹ حوت ۱۳۹۶» در یک نشست خبری اشتراک کرده گفت، نباید به این صدا صلح به دیدۀ شک دیده شود و طالبان باید از فرصت پیش آمده استفاده کنند.

رولاند کوبیا

او افزود:

"ما صبح امروز پیام واضح مقامات عالی رتبه افغانستان را شنیدیم که حاوی پیام بسیار واضح بود، پیام ما به طالبان این است که با مهربانی به این پیشنهادات غور کنند و آنان را تشویق می‎کنیم که از فرصت پیش آمده استفاده نمایند تا گفتگوها آغاز شوند."

کوبیا به نماینده‎گی از ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا در نشست دوم پروسه کابل اشتراک نموده‎است.

وی می‎گوید که موقف اعضای اتحادیه اروپا این است که گفتگوهای صلح باید بین‌الافغانی باشند و نباید در مقابل مخالفین مسلح دروازه صلح بسته شود.

نشست پروسه کابل

این نمایندۀ اتحادیه اروپا می‎افزاید که پروسه کابل نباید یک نشست باشد، بلکه باید اهداف آن تعقیب شوند چون آنان نقشه راه صلح را در آن می‎بینند.

آقای کوبیا در جواب به سؤال خبرنگار رادیو آزادی گفت که آنان سعی می‎کنند تا با پاکستان و سایر کشورهای منطقه صحبت کنند تا از این فرصت پیش آمده استفاده نموده و روابط‌شان را با افغانستان بهبود بخشند.

نشست دوم پروسه کابل در مورد صلح روز چهارشنبه با اشتراک بیش از ۲۵ کشور و سازمان بین‌المللی در کابل برگزار شد.

محمد اشرف غنی در آغاز این نشست پیشنهاداتی را برای آغاز گفتگوهای صلح با طالبان ارائه کرد.

در پیشنهادات رئیس جمهور غنی؛

  • آتش بس
  • به رسمیت شناختن طالبان به‌عنوان حزب سیاسی
  • ترتیبات برای ایجاد اعتماد
  • تعدیل قانون اساسی بر مبنای قانون
  • شنیدن شکایات
  • تطبیق قوانین
  • آزاد سازی زندانیان
  • بیرون کردن نام طالبان که صلح می‎کنند از لیست‎های سیاه شامل اند.

از سوی دیگر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان که آخرین سخنران این نشست بود، پروسه کابل را گام خوبی برای راهکار مبارزه با تروریزم خواند.

به‌گفته آقای عبدالله مبارزه با تروریزم و تأمین صلح به همکاری جامعه جهانی نیازمند است.

رئیس اجرائیه تأکید کرد که دولت افغانستان حاضر است بدون قید و شرط با طالبان صلح کند.

عبدالله عبدالله

آقای عبدالله افزود:

"ما آماده هستیم که با طالبان مسلح بدون قید و شرط، تهدید و خشونت به‌گونه مستقیم وارد صحبت شویم، در این بخش پیام ما واضح است، ما با طالبان به مانند یک قضیه واقع‌بینانه که میان ما باعث اختلافات یا قضایای که سبب جنگ شده به گفتگو حاضر بوده و طرفدار صلح باعزت هستیم."

با این همه شورای عالی صلح حمایت از پروسه صلح به سطح جهانی را مهم می‎خواند.

عطاالرحمان سلیم معاون این شورا به رادیو آزادی گفت، اتحادیه اروپا در این پروسه می‎تواند نقش خاص را ایفا کند.

گزارش: نصرت پارسا

هرچند پیش از این هم برای طالبان از سوی حکومت افغانستان پیشنهاد صلح صورت گرفته، اما برای اولین بار محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان پیشنهاد به رسمیت شناختن طالبان به‌عنوان یک حزب سیاسی را مطرح می‎کند.

رئیس جمهور افغانستان می‎گوید، حکومت این کشور آماده‎است که طالبان را به‌عنوان یک حزب سیاسی به رسمیت بشناسد.

آقای غنی این مطلب را روز چهارشنبه «۰۹ حوت ۱۳۹۶» در آغاز نشست پروسه کابل مطرح کرد.

رئیس جمهور کشور همچنان در کنار پیشنهاد صلح به طالبان، پیشنهادات واضح و مهم برای پاکستان و جامعه جهانی نیز داشت.

پذیرفته شدن طالبان منحیث یک حزب سیاسی، به وجود آمدن اجماع ملی، منطقه‌ای و بین‎المللی، آزادی زندانیان طالبان، ادغام مجدد و تأمین امنیت طالبانی که به پروسه صلح می‎پیوندند بخش‎های مهم طرح جدید حکومت برای آغاز گفتگوهای صلح با طالبان اند.

رئیس جمهور غنی

او افزود:

"حکومت وحدت ملی این پیشنهاد را برای طالبان بدون قید و شرط پیشکش می‎کند، نخست چوکات سیاسی برای صلح وضع شود، آتش‌بس به میان بیاید، طالبان منحیث یک حزب سیاسی به رسمیت شناخته شوند، ترتیبات برای ایجاد اعتماد گرفته شوند و راه برای انتخابات آزاد و عادلانه فراهم شود."

بر اساس طرح جدید حکومت، اگر طالبان به صلح حاضر شوند بر بنیاد قانون این ممکن خواهد بود که در قانون اساسی تعدیلات وارد شوند.

در طرح حکومت برای آغاز گفتگوهای صلح با طالبان این هم آمده‎است که برای گفتگو با این گروه در هر جای امکان وجود دارد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در نشست دوم پروسه کابل به جامعه جهانی صدا زد که باید از این پیشنهادات دولت افغانستان حمایت صورت گیرد.

آقای غنی در اشاره به روابط کابل و اسلام‌آباد گفت، افغانستان حاضر است تجارب تلخ گذشته را فراموش کند و دروازه جدید گفتگو و روابط با پاکستان را باز کند.

حکومت افغانستان در حالی بدون قید و شرط به طالبان پیشنهاد صلح می‎کند که این گروه در گذشته از گفتگو با حکومت افغاستان انکار کرده‎است.

طالبان در حدود دو هفته گذشته دو بار به گفتگو با امریکا تأکید کرده، اما روز گذشته هارون چخانسوری معاون رئیس دفتر رئیس جمهور در امور روابط عامه و استراتژیک در یک نشست خبری در کابل گفت، اگر طالبان افغان اند باید با حکومت افغانستان صلح کنند.

با این همه یوسف کالا معاون رئیس جمهور اندونیزیا که در دومین نشست پروسه کابل شرکت کرده بود از تعهد کشورش برای همکاری در بخش صلح افغانستان خبر داد.

آقای کالا گفت، اندونیزیا به درخواست افغانستان در ماه مارچ میزبان نشست علمای افغانستان، اندونیزیا و پاکستان خواهد بود.

یوسف کالا

وی افزود:

"ما برای تدویر کنفرانس علما از درخواست افغانستان استقبال می‎کنیم و آماده هستیم که این کنفرانس را میزبانی کنیم، اندونیزیا باور دارد که کنفرانس علما برای پایان جنگ در افغانستان می‎تواند کمک کند."

طالبان تا حال در باره پیشنهادات جدید حکومت افغانستان چیزی نگفته‎اند، اما صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه حکومت این کشور در نشست دوم پروسه کابل گفت، این کنفرانس برای همه به‌شمول طالبان یک فرصت است و باید از آن استفاده شود.

از سوی دیگر محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان در ادامۀ نشست امروز پروسه کابل خطاب به اشتراک کننده‎گان گفت، افغانستان همزمان با دنبال کردن پروسه صلح مبارزه با تروریزم را نیز به پیش خواهد برد.

به‌گفته آقای اتمر این دو استراتژی همدیگر را تقویت کرده و هدف مبارزه با تروریزم این است که طالبان از جنگجویان خارجی جدا سازی شوند.

آقای اتمر همچنان گفت، تروریزم و افراط‌گرایی یک حلقۀ کشنده برای افغانستان و جهان است و باید در برابر آن مبارزه مشترک صورت گیرد.

در همین حال انتظار خادم یکی از کارشناسان سیاسی می‎گوید، هرچند صلح با طالبان برای افغانان یک مژده خوب است، اما به‌گفته وی، با در نظرداشت این‎که در افغانستان شماری از گروه‎های مسلح مخالف دولت و استخباراتی فعال اند تأمین صلح به‌گونه کامل شاید زمان‌گیر باشد.

گزارش: نصرت پارسا

برگزاری نشست دوم پروسه کابل امیدواری‌های تازۀ را برای تأمین صلح در افغانستان و ریشه‌کن سازی تروریزم در منطقه به وجود آورده‌است.

هیئت اداری مشرانو جرگه می‌گوید که قضیه افغانستان ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی دارد و نشست دوم پروسه کابل می‌تواند در این بخش مفید و کارا واقع شود.

محمد علم ایزدیار معاون اول این جرگه روز چهارشنبه «۰۹ حوت ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت، تأمین صلح در افغانستان و سرکوب شدن تروریزم نیاز به همکاری‌های گسترده و فرا منطقه‌ای دارد.

محمد علم ایزدیار معاون اول مشرانو جرگه افغانستان

وی افزود:

"از دید من از همه مهم‌تر این است که یک همآهنگی بین جامعه بین‌المللی در رأس ایالات متحدۀ امریکا و ناتو، کشورهای اروپایی و هم‌چنان کشورهای اثرگذار منطقه به وجود آید تا تفاهم داشته باشند و در راستای مبارزه با خطر تروریزم که همه را تهدید می‌کند اقدامات همآهنگ را روی دست بگیرند."

نشست دوم پروسه کابل روز چهارشنبه در شهر کابل برگزار شد.

مقامات افغان گفته‌اند که در این نشست نماینده‌های بیش از ۲۰ کشور و سازمان‌های بین‎المللی اشتراک کرده‌اند.

وزارت خارجه افغانستان پیش از این اظهار داشته‌است که پروسه صلح و مبارزه با تروریزم اجندای اصلی این نشست را تشکیل می‌دهند.

در این حال صفیه صدیقی از کارشناسان سیاسی این نشست را برای بهبود وضعیت در منطقه مهم می‌داند و ابراز امیدواری می‌کند که نتایج خوب در قبال داشته باشد.

صفیه صدیقی

وی گفت:

"این یکی از نشست‌های فوق‌العاده برای بهبود وضعیت امنیتی، به میان آوردن صلح و زنده‌گی مسالمت‌آمیز بین کشورهای همسایه خواهد بود. امیدواری مردم افغانستان از نشست پروسه کابل این است که در تأمین صلح و امنیت این‌کشور نقش بارزی را ایفا کند."

نشست نخست پروسه کابل در ماه جوزای سال‌جاری خورشیدی در کابل برگزار شده بود که در آن نیز نماینده‌های حدود ۲۰ کشور و سازمان‌های بین‎المللی حضور داشتند.

از سوی هم محمدا گل مجاهد از کارشناسان امنیتی با اشاره به این‎که بر علاوه طالبان حدود ۲۰ گروه تروریستی در افغانستان فعالیت دارند می‎گوید که همآهنگی جهانی در مبارزه علیه تروریزم یک امر حتمی است.

وی گفت:

"تروریستان بین‌المللی از سراسر جهان به افغانستان آمده‌اند و افغان‌ها را می‌کشند، اهداف آنان گسترش تروریزم به همه جهان است. من امیدوار هستم که جهان نیز این موضوع را درک کرده باشد و بالاخره با مردم افغانستان همکاری کنند تا هم مردم این‌کشور به صلح و ثبات برسند و هم جهان در امن شود."

هرچند طالبان مسلح در این اواخر به‌جای حکومت افغانستان دو بار خواستار گفت‌وگو با امریکا شده‌اند، اما وزارت خارجه ایالات متحده گفته که طرف گفت‌وگو با این گروه حکومت افغانستان است.

شورای عالی صلح افغانستان نیز ابراز امیدواری کرده که تلاش‌های اخیر حکومت این‌کشور به خصوص نشست دوم پروسه کابل بتواند زمینه‌ساز برای آغاز گفت‌وگوهای صلح با طالبان مسلح شود.

گزارش: نسیم شفق

صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان در آغاز نشست دوم پروسه کابل گفت که این نشست یک فرصت خوب برای ایجاد اجماع بین‌المللی در امر مبارزه با تروریزم است.

آقای ربانی هم‌چنان گفت که به‌خاطر مهار کردن چالش‌های امنیتی نیاز به یک استراتژی مشترک است.

به دنبال آن رئیس جمهور غنی در این مراسم گفت که مردم افغانستان در برابر تمام چالش‌ها متحدانه عمل می‌کنند.

آقای غنی هم‌چنان گفت که افغانستان با موج پنجم خشونت‌ها و تروریستان فرا ملی روبه‌روست که به‌گفته وی فعالیت‌شان رو به افزایش و بدون سرحد است.

وی افزود که این نشست یک فرصت است تا چگونه در برابر کشور‌های حامی تروریستان نیز برخورد صورت گیرد.

هم‌چنان در این نشست به‌خاطر قربانیان اخیر در کشور یک دقیقه سکوت صورت گرفت.

رئیس‌جمهور غنی در نشست پروسۀ کابل افزود، برگزاری شفاف انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاست جمهوری یکی از خواست‌های جدی مردم است که حکومت به این تعهد پابند خواهد ماند و هر دو انتخابات بر وقت معین صورت خواهند گرفت.

آقای غنی هم‌چنان بر اصلاحات اشاره کرده گفت که مردم در سرتاسر افغانستان یک‌سان و با صدای واحد خواهان تطبیق اصلاحات همه‌‌جانبه اند و حکومت جز تسلیمی به این خواست، هیچ راه دیگر ندارد.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG