لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۲

پیشنهادات کابل به طالبان از درخواست‌های قبلی چقدر متفاوت اند؟


رئیس جمهور افغانستان در نشست دوم پروسه کابل نقشه راه صلح را ارائه کرد.

محمد اشرف غنی در چهارچوب این نقشه راه صلح برخی از پیشنهاداتی را در زمینه گفتگوهای صلح با طالبان مطرح کرد.

چنین پیشنهاداتی قبلاً از سوی حکومت افغانستان ارائه نشده بود.

آقای غنی به رسمیت شناختن طالبان به‌عنوان یک حزب سیاسی و باز بینی قانون اساسی افغانستان را به‌گونه مشروط مطرح کرد.

وی همچنان گفت که آتش‌بس صورت گیرد و در زمینه رهایی زندانیان طالبان و حذف نام‎های اعضای این گروه از لیست‎های سیاه راه‎های قانونی دنبال شود.

غنی: حکومت پیشنهادات صلح را به طالبان بدون قید و شرط مطرح می‎کند.
غنی: حکومت پیشنهادات صلح را به طالبان بدون قید و شرط مطرح می‎کند.

رئیس جمهور غنی افزود:

"حکومت وحدت ملی افغانستان این پیشنهادات صلح را به طالبان بدون کدام قید و شرط مطرح می‎کند."

حکومت افغانستان از سال‎ها به این‌سو پیشنهاد صلح را به طالبان مطرح می‎کند و ازین گروه پیوسته خواسته‎است که به گفتگوهای صلح حاضر شوند.

اما طالبان مسلح تا حال به خواست‎ها و پیشنهادات حکومت افغانستان پاسخ مثبت نداده‎اند.

  • پیشنهادات حکومت افغانستان به طالبان مسلح که در نشست دوم پروسه کابل مطرح شد از پیشنهادات گذشته چقدر متفاوت اند؟

اجمل هودمن آگاه مسایل سیاسی و حقوقی این‌گونه پاسخ می‎دهد:

"حکومت افغانستان به طالبان و مخالفان مسلح هیچ دلیلِ را باقی نماند، یعنی مشروعیت جنگ باید با سؤال روبه‌رو شود و درین طرح این کار صورت گرفته‎است. درین طرح تمام انتقادها و دلایل که طالبان به استناد آن می‎خواهند که جنگ کنند و جنگ‌شان را توجیه کنند با سؤال روبه‌رو می‎شود. من فکر می‎کنم که ارائه چنین یک طرح از سوی حکومت افغانستان یک چیز جدید بود."

طالبان مسلح دولت افغانستان را به رسمیت نمی‎شناسند و پیش از این گفتگوهای صلح را با حکومت این کشور رد کرده‎اند.

طالبان قبلاً گفته‎اند که حاضر اند با امریکا وارد مذاکرات صلح شوند نه با حکومت افغانستان.

احمد شاه سپر یک کارشناس دیگر افغان با اشاره به پیشنهاداتی‎که رئیس جمهور غنی در نشست دوم پروسه کابل مطرح کرد به این باور است که این یک فرصت خوب برای طالبان است.

آقای سپر پیشنهادات تازۀ حکومت افغانستان به طالبان مسلح را مهم می‎خواند و می‎گوید که توافق صلح با حزب اسلامی ثابت ساخت که یک گروه از طریق سیاسی هم می‎تواند اهداف خود را تعقیب کند.

وی افزود:

"به این شکل حزب اسلامی هم مذاکرات صلح را انجام داد و حالا به‌عنوان یک حزب سیاسی در افغانستان موجود است و زندانیان‌اش هم رها شدند و از دیگر امتیازات فعالیت صلح‌آمیز برخوردار است و در آینده در انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها اشتراک خواهد کرد. برای طالبان هم یک فرصت خوب است و طالبان به هیچ صورت باید این فرصت را از دست ندهند."

از سوی دیگر بارنیت روبین تحلیلگر امریکایی که در راستای فراهم کردن زمینه گفتگوهای پنهانی با طالبان همکاری کرده و از ۳۰ سال به این‌سو سرگرم نوشتن مقاله‎های تحقیقی در مورد افغانستان است از طالبان می‎خواهد که با حکومت افغانستان در خصوص آتش‌بس و گفتگوی صلح به توافق برسند.

طالبان مسلح
طالبان مسلح

روبین در یک مقاله که در روزنامه نیویارکر نشر شده‎است از طالبان خواسته که با حکومت افغانستان و آنعده از افغان‎های‎که همه روزه از حمله‎ها رنج می‎کشند، کشته می‎شوند و بیم دارند که طالبان دوباره به قدرت خواهند رسید، گفتگو کنند.

حکومت افغانستان در حالی نقشه راه جدید صلح را ارائه و پیشنهادات تازه را در زمینه گفتگوهای صلح با طالبان مسلح مطرح می‎کند که طالبان نسبت به گذشته زیر فشارهای بیشتر در میدان‎های جنگ قرار دارند و از سوی دیگر پاکستان در سطح بین‌المللی به خصوص زیر فشار امریکا قرار گرفته‎است.

اجمل هودمن طرح صلح حکومت افغانستان را با این فشارها بی‌ربط نمی‎داند.

رئیس جمهور اشرف غنی قبلاً برای حل نزاع جاری در افغانستان روی گفتگو با دولت پاکستان تأکید کرده بود.

آقای غنی روز چهارشنبه در سخنرانی‌اش در نشست دوم پروسه کابل یک بار دیگر به طور مختصر گفت که حکومت افغانستان برای مذاکرات همه‌جانبه صلح با دولت پاکستان حاضر است تا به‌گفته وی تجارب تلخ گذشته فراموش شود و فصل جدید باز گردد.

XS
SM
MD
LG