لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۶

اشرف غنی: حکومت برنامۀ پیشنهادی‌اش در مورد صلح را تطبیق خواهد کرد


یک روز پس از پیشنهاد تازۀ گفتگوهای صلح با طالبان مسلح، رهبران حکومت وحدت ملی از رسیدن به صلح در افغانستان اطمینان می‌دهند.

سال‌هاست که تلاش‌های حکومت افغانستان برای رسیدن به صلح بی‌نتیجه مانده‌است، اما حالا رهبران حکومت وحدت ملی اطمینان می‌دهند که صلح در این کشور تأمین خواهد شد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان روز پنجشنبه «۱۰ حوت ۱۳۹۶» در مراسم بزرگداشت از نیرو های امنیتی افغان گفت که صلح یک ضرورت است و حکومت برنامه پیشنهادی‌اش در این زمینه را تطبیق خواهد کرد.

محمد اشرف غنی
محمد اشرف غنی

او افزود:

"پلان که پیشنهاد شده‌است در آن ان‌شاءالله خیر افغانستان خواهد بود و ما آن را با جرأت کامل تطبیق خواهیم کرد، چون این نیاز است. صلح داخلی ان‌شاءالله خواهد آمد، اما این ختم مجادله ما نخواهد بود."

رئیس جمهور غنی روز چهارشنبه در نشست دوم پروسه کابل گفت که حکومت افغانستان حاضر به گفتگوی بدون قید و شرط با طالبان مسلح است.

وی تأکید کرد که برای تأمین صلح در افغانستان اجماع به میان آمده و کشورهای منطقه و جهان نیز از پلان صلح این کشور پشتیبانی می‌کنند.

برای تأمین صلح در افغانستان اجماع به میان آمده و کشورهای منطقه و جهان نیز از پلان صلح این کشور پشتیبانی می‌کنند.

طالبان مسلح تا کنون به‌گونۀ رسمی در این مورد ابراز نظر نکرده اند، اما آژانس خبری "دی، پی، ای" جرمنی به نقل از یکی از وب‌سایت های مربوط به این گروه گفته که سخنرانی محمد اشرف غنی در مورد صلح پیشنهادات تازه داشت، اما گفتگو در باره صلح در موجودیت نیرو های خارجی در این کشور بی‌فایده است.

در همین‌حال یک مقام طالبان به آژانس خبری رویترز گفته است که مقامات این گروه سرگرم مشوره در این مورد اند.

با آن هم عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی می‌گوید که وی یقین دارد که در افغانستان صلح تأمین می‌شود.

عبدالله عبدالله
عبدالله عبدالله

او افزود:

"من یقین دارم که در این کشور و سر زمین صلح تأمین می‌شود، صلح امر خداوند و خواست مردم است، روز گذشته در پروسه کابل پیام بسیار واضح که ناشی از خواست مردم افغانسان بود، داده شد."

حکومت افغانستان پیش از این نیز بارها از طالبان مسلح خواسته‌است که به مذاکرات صلح حاضر شوند، اما آنان تأکید کرده‌اند که در حضور نیرو های خارجی در این کشور با حکومت صلح نخواهند کرد.

حالا دیده شود که طالبان این بار به پیشنهاد تازه حکومت که از سوی امریکا، اتحادیه اروپا، برخی از کشورهای منطقه و حتی کارشناسان سیاسی واضح و همه‌جانبه پنداشته می‌شود پاسخ مشابه می‌دهند و یا باز هم تأکید به جنگ خواهند کرد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG