لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۳

سرابی: این‎که طالبان تا حال پیشنهادات تازه صلح را رد نکرده‎اند، قابل دقت‎است


شورای عالی صلح افغانستان می‎گوید، این‎که طالبان تا حال پیشنهادات تازه صلح حکومت را رد نکرده‎اند، قابل دقت‎است.

به گفته حبیبه سرابی معاون این شورا، رد نکردن پیشنهادات صلح از جانب طالبان قابل نگرانی نیست.

حبیبه سرابی می‎گوید، پس از مطرح کردن پیشنهادات تازه رئیس جمهور غنی در مورد صلح به طالبان حالا نوبت این گروه‎است که با جواب قناعت بخش موقف شان را مطرح کنند.

حبیبه سرابی
حبیبه سرابی

خانم سرابی که روز جمعه «۱۱حوت۱۳۹۶» با رادیو آزادی صحبت می‎کرد همچنان گفت:

"حالا طرف طالبان است که به تمام مسایل که برای شان راجع شده باید جوابی داشته باشند و این جواب قناعت بخش باشد برای مردم افغانستان، ما منظر این اقدام هستیم، همین که رد نمی‎شود جای دقت است و باید در این باره دقت کرد و نگرانی وجود ندارد."

سرابی همچنان می‎گوید، صلح یک پروسه طولانی است و در این باره بیشتر به عجله نیاز نیست.

این در حالیست که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان روز چهار شنبه در آغاز دومین نشست پروسه کابل گفت، اگر طالبان به صلح بپیوندند، دولت آماده‎است تا این گروه را به عنوان یک حزب سیاسی به رسمیت بشناسد.

بیرون کردن نام طالبانی‎که به پروسه صلح می‎پیوندند از لیست‎های سیاه و تامین امنیت شان از موارد دیگر پیشنهادات رئیس جمهور غنی به طالبان است.

آقای غنی با مطرح کردن این پیشنهادات همچنان گفته‎است، حکومت آماده‎است بدون قید و شرط گفتگوهای صلح را با طالبان آغاز کند.

هرچند پس از این اظهارات برخی رسانه‎های خارجی پیام‎های را در این باره به نقل از طالبان نشر کردند اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی این گروه روز جمعه به رادیو آزادی گفت، تا حال آنان هیچ موقف تازه در باره سخنان محمد اشرف غنی ندارند.

از سوی هم یک روز پیش (پنجشنبه) شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور به رادیو آزادی گفته‎است، اگر طالبان خارج از اجندای ما پیشنهاد دارند، می‎توانند آن را در گفتگوهای صلح مطرح کنند.

در همین حال جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز جمعه به رادیو آزادی گفت، دولت افغانستان انتظار دارد که طالبان به پیشنهادات صلح رئیس جمهور این کشور جواب رد ندهند.

جاوید فیصل
جاوید فیصل

وی افزود:

"امید ما این است که رد نشود و طالبان به پروسه صلح یک جا شوند چون این اساسی ترین راه برای پایان دادن به جنگ در افغانستان است."

این‎که اگر طالبان این پیشنهادات را رد کنند حکومت چی موقفی اختیار خواهد کرد آقای فیصل در این باره چیزی نگفت اما تاکید کرد که طالبان باید از فرصت به میان آمده استفاده کنند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG