لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۵

کمیسیون انتخابات: برای تعیین تاریخ دقیق انتخابات گفتگوها ادامه دارد


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید که برای تعیین تاریخ دقیق برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها گفتگوها ادامه دارد.

در موج از انتقادها به‌خاطر عدم آماده‌گی برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که تا حالا تاریخ تازه برای برگزاری انتخابات تعیین نشده‌است.

این کمیسیون می‌گوید که هنوز کارهای تخنیکی و تدارکاتی لازم برای برگزاری انتخابات انجام نشده و به همین علت ممکن انتخابات حدود دو ماه از زمان اعلام شده به تاخیر برگزار گردد.

معاذالله دولتی یک عضو این کمیسیون روز شنبه به رادیو آزادی گفت که در مورد تاریخ دقیق برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها گفتگوها ادامه دارد.

او افزود:

"قرار این است که کمیسیون مستقل انتخابات در باره تاریخ واقعی که فعالیت‌ها یکی پی دیگری انجام شود و ما را به کجا می‌رساند روی آن کار شود و عنقریب در نظر است که با شرکای انتخاباتی از جمله حکومت و دونرهای بین المللی آن را شریک بسازیم و انشاءلله که زمان اعلام خواهد شد."

پیش از این کمیسیون انتخابات افغانستان گفته بود که انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها در شانزدهم سرطان سال ۱۳۹۷ خورشیدی برگزار می‌شود.

این کمیسیون تأکید کرده بود که پروسه ثبت نام افراد در ماه عقرب سال جاری آغاز خواهد شد اما حالا دیده می‌شود که این روند به علت عدم آماده‌گی‌های لازم به ماه حمل سال پیشرو به تعویق افتاده است.

نهادهای ناظر انتخابات در افغانستان همواره انتقاد کرده‌اند که کمیسیون مستقل انتخابات و حکومت کارهای تخنیکی و سیاسی را برای برگزاری انتخابات به موقع انجام نداده‌اند.

جانداد سپین غر از ناظران پروسه انتخابات حالا نیز انتقاد مشابه دارد.

سپین غر
سپین غر

او افزود:

"مسئله تخنیکی پروسه ثبت نام رأی دهنده‌گان که برای انتخابات آینده بسیار موضوع مهم است تا هنوز ما در این رابطه شاهد کدام پیشرفت نیستیم، تا حال برای این پروسه استخدام صورت نگرفته و آموزش و آگاهی عامه داده نشده‌است. در مورد اجماع سیاسی حکومت ملامت است حکومت هیچ نوع چانه زنی و مشوره را با احزاب و جریان‌های سیاسی در این زمینه آغاز نکرده‌است."

رهبران حکومت وحدت ملی گفته‌اند که انتخابات یک موضوع حساس بوده و در برگزاری آن هیچ تعللی وجود نخواهد داشت.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه هفته گذشته نیز در نشستی در کابل گفتند که انتخابات آینده به موقع آن برگزار خواهد شد.

حالا امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه نیز می‌گوید که رهبری حکومت برای برگزاری انتخابات تعهد و ارادۀ سیاسی دارد و مطابق زمان بندی کمیسیون مستقل انتخابات اجرآت لازم دراین زمینه صورت خواهد گرفت.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG