لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۱

تأکید سران حکومت وحدت ملی بر برگزاری انتخابات در زمان تعیین شده آن!


رئیس جمهور غنی بار دیگر اطمینان داد که انتخابات آینده ولسی جرگه، شورا‌های ولسوالی‌ها و ریاست جمهوری در زمان معین آن برگزار می‌شود.

برخی از رهبران سیاسی در حالی‌که از عدم برگزاری انتخابات به موقع نگران اند، اما سران حکومت وحدت ملی بر برگزاری انتخابات در زمان تعیین شده آن تأکید می‌ورزند.

رئیس جمهور غنی در ۲۳مین سالگرد کشته شدن عبدالعلی مزاری در ارگ گفت، برگزاری انتخابات ضامن وحدت و عدالت اجتماعی است.

او افزود:

"امید است که انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها در سال ۱۳۹۷ و انتخابات ریاست جمهوری در ۱۳۹۸ وسیله یک گفتمان ملی و تعیین راه آینده ما باشد، تعهد حکومت این است که پشتیبانی کامل و بی‌طرفانه از کمیسیون انتخابات را انجام می‌دهیم."

محمد اشرف غنی
محمد اشرف غنی

این در حالیست که تعدادی از احزاب و جریان‌های سیاسی مخالف دولت افغانستان در نشست مشترکی بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در زمان تعیین شده آن تأکید کردند.

احمد ولی مسعود رئیس بنیاد احمد شاه مسعود، طرح «وفاق ملی» را به‌عنوان طرح جایگزین حکومت وحدت ملی ارائه کرده که مورد حمایت بسیاری از رهبران سیاسی از جمله «حامد کرزی» رئیس جمهور پیشن قرار گرفته‌است.

برخی از سیاسیون بر این باورند که رهبران حکومت وحدت ملی تمایلی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ندارند.

پیش از این نیز گزارش‌های مبنی بر ایجاد شورای قیادتی که خواستار تمدید حکومت وحدت ملی بدون برگزاری انتخابات شده، به نشر رسیده‌است، اما از سوی حکومت رد شده‌است.

حکومت در حالی از انتخابات به موقع ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها سخن می‌زند که پیش از این معاذ الله دولتی معاون کمیسیون مستقل انتخابات از تأخیر دو ماه در برگزاری انتخابات آینده خبر داده‌است.

پیش از این زمان برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها ۱۶ سرطان ۱۳۹۷ خورشیدی اعلام شده بود.

در همین حال، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه در ۲۳مین سالگرد کشته شدن عبدالعلی مزاری گفت، انتخابات در زمان تعیین شده برگزار خواهد شد.

عبدالله عبدالله
عبدالله عبدالله

او افزود:

"یک بار دیگر تجدید تعهد می‌کنیم برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و انتخابات ریاست جمهوری در زمان معین آن، مردم انتظار اقدامات کمیسیون با حمایت و بدون مداخله ما را دارند."

اما یوسف رشید رئیس اجرائیوی مؤسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان "فیفا" می‌گوید با توجه به عملکرد‌های کمیسیون‌های انتخاباتی، نبود امنیت و عدم به میان آمدن اجماع سیاسی، برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها در زمان اعلام شده بعید به نظر می‌رسد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG