لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۰

تأکید سفیر امریکا در کابل روی برگزاری انتخابات در زمان تعیین شدۀ آن!


سفیر امریکا در کابل می‌گوید انتخابات ولسی جرگه، شوراهای ولایتی و ریاست جمهوری افغانستان باید به وقت و زمان آن برگزار گردد.

جان بس در یک گفتگوی ویژه‌ با رادیو آزادی می‌گوید با حمایت و کمک‌های که با حکومت افغانستان صورت گرفته است، انتخابات این کشور باید به وقت آن برگزار گردد.

او افزود:

"انتخابات پارلمانی، شوراهای ولسوالی‌ها و همچنان ریاست جمهوری باید به وقت و زمان آن برگزار گردد، زیرا حمایت و کمکی که با حکومت افغانستان صورت گرفته است باورمند هستیم که انتخابات این کشور به وقت و زمان آن برگزار می‌گردد."

جان بس سفیر امریکا در کابل
جان بس سفیر امریکا در کابل

از سوی دیگر، گروه پیشتیبانی انتخابات که اعضای آن به‌شمول امریکا، برخی کشورهای کمک کننده برای افغانستان استند، نیز در اعلامیۀ مشترک به برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌های افغانستان در زمان آن تأکید می‌ورزند.

اعضای این گروه همچنان گفته اند که هر گونه تغییر در سیستم انتخابات می‌تواند این روند را تا پس از سال ۲۰۱۸ میلادی به تعویق اندازد.

این در حالی است که شماری از احزاب سیاسی افغان خواهان تغییر سیستم انتخاباتی شده بودند.

با این همه، پیش از این کمیسیون مستقل انتخابات ۱۶ ماه سرطان سال روان خورشیدی را تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها اعلام کرده است.

رئیس جمهور غنی نیز در افتتاح شانزدهمین دور سال هشتم شورای ملی افغانستان به آن تأکید کرد و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و ولسی جرگه را در زمان آن ضروری و برگشت ناپذیر خوانده بود.

اما نزدیک به دو هفته پیش وسیمه بادغیسی معاون عملیاتی کمیسیون مستقل انتخابات گفته است که ممکن این روند به تأخیر برگزار گردد، آنچه واکنش ولسی جرگه را به همراه شده است.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه در نشست عمومی این جرگه گفته است که تجدید نظر در تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها پذیرفتنی نیست و مسئولان این کمیسیون باید در برابر این فیصله‌شان پاسخگو باشند.

نبود بودجه، وضعیت ناگوار امنیتی و برخی موارد دیگر از مشکلات فرا راه انتخابات خوانده می‎شوند.

حال با آنکه سفیر امریکا و ولسی جرگه افغانستان به برگزاری انتخابات به وقت آن تأکید می‌کنند، اما کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید ممکن بیشتر از دو ماه در تاریخ برگزاری این روند تأخیر آید.

گلاجان عبدالبدیع صیاد
گلاجان عبدالبدیع صیاد

گلا جان عبدالبدیع صیاد رئیس کمیسیون مستقل انتخابات روز پنجشنبه «۲ حمل ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید:

"بسته‌بندی کتاب ثبت نام رأی دهنده‌گان ادامه دارد و به ولایت‌ها ارسال می‌گردد، برای ثبت نام رأی دهنده‌گان، ما ماه سرطان را تاریخ برگزاری انتخابات اعلام کرده بودیم، اما به علت این‌که ما وقت را از دست دادیم، تأخیر ممکن تا دو ماه باشد و این به معنی این نیست که انتخابات به تأخیر برگزار می‌گردد."

در این میان، یوسف رشید رئیس اجرائیه‌ بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان «فیفا» می‌گوید، اگر در سیستم انتخابات تغییراتی به میان آید در کنار دیگر چالش‌ها این نیز سبب تأخیر در انتخابات خواهد شد.

رشید می‎گوید، تأخیر در تاریخ برگزاری انتخابات سبب پدید آمدن چالش‌ها و بحران‌های سیاسی در کشور خواهد شد و پیامد خوبی به همراه نخواهد داشت.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG