لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۷

اشرف غنی برای اشتراک در نشست بین‌‎المللی تاشکند عازم ازبکستان شد


تاشکند
تاشکند

رئیس جمهور افغانستان به هدف اشتراک در کنفرانس بین‌المللی تاشکند عصر امروز عازم ازبکستان شد.

ارگ می‎گوید، کنفرانس تاشکند فردا سه شنبه با حضور نماینده‎های ۲۳ کشور به میزبانی ازبکستان برای یک روز برگزار خواهد شد.

سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری می‎گوید، محمد اشرف غنی در حاشیه این کنفرانس با رئیس جمهور ازبکستان، وزیر خارجه روسیه، معاون وزیر خارجه امریکا و برخی مقام‎های دیگر کشورهای اشتراک کننده در کنفرانس تاشکند، ملاقات خواهد کرد.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور عصر روز دوشنبه «۰۶ حمل ۱۳۹۷» در یک نشست خبری در کابل گفت، رؤسای جمهور ازبکستان و افغانستان نخستین سخنرانان این کنفرانس خواهند بود.

به‌گفته وی، مبارزه مشترک با تروریزم و اقتصاد جرمی و نیز همکاری‎های منطقوی در این کنفرانس مورد بحث قرار خواهند گرفت.

شاه حسین مرتضوی

وی افزود:

"این کنفرانس رسماً فردا با سخنرانی رئیس جمهور ازبکستان و رئیس جمهور افغانستان افتتاح می‎شود، نتیجه مهم این کنفرانس این خواهد بود که ما بتوانیم یک اراده جمعی را در منطقه و فراتر از منطقه شکل بدهیم که چطور می‎توانیم با هم در برابر پدیده‎های مانند تروریزم، اقتصاد جرمی، مافیا و مواد مخدر مبارزه کنیم و چطور می‎توانیم همکاری‎های منطقه‌یی را در بخش تجارت و ترانزیت شکل ببخشیم."

به‌گفته آقای مرتضوی پیش از برگزاری این کنفرانس رئیس جمهور افغانستان شام امروز با رئیس جمهور ازبکستان در باره توسعه روابط دو کشور ملاقات خواهد کرد.

آنچه سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور می‎گوید، ملاقات با وزیر خارجه روسیه، نماینده خاص اتحادیه اروپا، معاون وزیر خارجه امریکا و نماینده خاص بریتانیا برای افغانستان و پاکستان بخشی دیگر از آجندای سفر محمد اشرف غنی را تشکیل می‎دهند.

پیش از این شورای عالی صلح افغانستان گفته‎است، در نشست تاشکند موضوعات مرتبط به صلح افغانستان نیز مورد بحث قرار خواهند گرفت.

آماده بودن حکومت برای گفتگوهای بدون قید و شرط با طالبان و به رسمیت شناختن این گروه به‌عنوان حزب سیاسی از موارد مهم طرح پیشنهادی صلح رئیس جمهور افغانستان به طالبان خوانده می‎شوند.

از سوی هم رئیس اجرائیه افغانستان می‎گوید، کنفرانس تاشکند در زمینه صلح افغانستان و همکاری منطقوی کمک خواهد کرد.

عبدالله عبدالله با ابراز امیدواری از نتایج این کنفرانس می‎گوید که در این نشست روی عملی شدن پیشنهادات حکومت افغانستان در مورد صلح با طالبان بحث خواهد شد.

وی روز دوشنبه «۰۶ حمل ۱۳۹۷» قبل از نشست شورای وزیران، به رسانه‎ها گفت که این یک کنفرانس مهم جهانی و منطقوی است و برعلاوه صلح افغانستان روی همکاری‎های منطقوی نیز تمرکز خواهد شد.

عبدالله عبدالله

او افزود:

"کنفرانس منطقوی و بین‌المللی مهم است امیدواریم که این کنفرانس کمک بکند به ادامه موضوع نشست دوم پروسه کابل، در تحقق آرمان‎های مردم افغانستان که صلح و ثبات در کشور است و همچنان همکاری‎های منطقوی."

اشتراک کننده‎گان این کنفرانس روی موضوع صلح افغانستان و همکاری‎های منطقوی بحث خواهند کرد.

این در حالیست که تاشکند در سال ۱۹۹۹ میلادی نیز میزبانی نشست در مورد صلح افغانستان بوده‎است.

خالد سادات آگاه امور بین‌المللی می‎گوید که در این کنفرانس روی موضوعات که در نشست دوم پروسه کابل در پیوند به همکاری‎های منطقوی صورت گرفت نیز بحث خواهد شد.

آقای سادات می‌افزاید:

"حرف مهم این است که برخی مسایل نشست دوم پروسه کابل ربط دارد به همکاری‎های منطقوی، مسایل زیادی وجود دارد که باید در حضور همکاران منطقوی انجام شود. من به این باورم که موقف افغانستان در مورد صلح این کشور در کنفرانس تاشکند بعد از یک بحث وسیع و جامع جنبه عملی را خواهد گرفت."

این در حالیست که رئیس جمهور غنی در ۲۸ فبروری امسال در دومین نشست پروسه کابل نقشه راه جدید صلح را اعلام کرد.

مذاکرات بی‌قید و شرط با طالبان، آتش‌بس با این گروه و رهایی زندانیانش و به رسمیت شناختن طالبان به‌عنوان یک حزب سیاسی از پیشنهادهای محمد اشرف غنی بودند.

تا کنون طالبان مسلح در مورد این پیشنهاد حکومت افغانستان پاسخ رسمی نداده‎اند.

جان بس سفیر ایالات متحدۀ امریکا در کابل به رادیو آزادی گفته‌است که در این نشست یک بار دیگر درخواست مذاکره از طالبان مطرح می‌شود.

از سوی دیگر خالد سادات آگاه امور بین‌الملل می‎گوید، در کنفرانس تاشکند، روسیه در مورد شک که در رابطه به حضور امریکا در افغانستان، آسیای مرکزی و در منطقه دارد نیز مطرح شده و به‌گونه واضح پاسخ دریافت خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG