لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۲

وزارت دفاع از بین بردن قرارگاه‌های طالبان توسط بمب‌های لایزری را تأیید کرد


وزارت دفاع افغانستان تأیید می‌کند که نیرو‌های هوایی این کشور برای از بین بردن چندین قرارگاه مخالفان مسلح دولت در برخی مناطق از جمله ولایت فراه از بمب رهبری شونده توسط لایزر استفاده کرده‌اند.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت از ارائه جزئیات بیشتر در این باره خودداری می‌کند، اما می‌گوید استفاده از بمب و راکت‌های لایزری موفقیت‌های نظامیان را بیشتر می‌سازد.

رادمنش هم‌چنان می‌گوید، استفاده از بمب لایزری در افغانستان ممکن بار اول نباشد.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:

"در مناطق مختلف از جمله فراه برای از بین بردن دشمن بمب لایزری مورد استعمال قرار گرفته و فکر می‌کنم این برای اولین بار نباشد، چون هیچ طیاره نمی‌تواند بدون داشتن آله رهبری کننده (لایزر) اهداف را مؤثق مورد ضربه قرار دهد."

اما مأموریت حمایت قاطع در افغانستان با ارسال یک اعلامیه به رسانه‌ها گفته‌است، نیرو‌های هوایی افغان پس از سه ماه آموزش از بمب لایزری در ولایت فراه استفاده کرده‌اند.

اعلامیه می‌افزاید، این بمب از سوی پیلوت‌های افغان توسط طیاره «ای- ۲۹» به تاریخ ۲۲ مارچ در ولایت فراه بالای یک قرارگاه طالبان پرتاب شده‌است.

مأموریت حمایت قاطع هم‌چنان گفته‌است، نیرو‌های افغان به این دلیل از بمب لایزری "جی. بی. یو-۲۸" استفاده کرده‌اند که این قرارگاه طالبان نزدیک خانه‌های غیر نظامیان بوده‌است.

این اعلامیه در باره تلفات برخاسته از این عملیات چیزی نگفته، اما اضافه کرده‌است که در این حمله، تجهیزاتی‌که طالبان در جریان جنگ از نیرو‌های افغان گرفته بودند، از بین رفته‌اند.

طالبان تا کنون در این مورد چیزی نگفته اند.

مأموریت حمایت قاطع این عملیات نیرو‌های هوایی افغان را فصل جدید در موفقیت این نیرو‌ها خوانده‌است.

این در حالیست که جنرال جیمز هکر یکی از قوماندانان نیروهای امریکایی در افغانستان حدود یک‌ونیم ماه پیش از طریق ویدیو کنفرانس با خبرنگاران در واشنگتن گفته‌است، در آینده نزدیک طالبان چشم به راه فرود بمب‌های رهبری شده لایزری بر مواضع‌شان باشند.

جیمز هکر گفته‌است، نیروهای هوایی افغانستان با ده‌ها طیاره بمب افگن تجهیز خواهند شد.

به‌گفته وی، حمله‌های هوایی نیروهای افغان نسبت به نیروهای امریکایی بیشتر شده‌اند.

در همین حال برخی کارشناسان نظامی می‌گویند، راکت و بمب‌های رهبری شونده با لایزر می‌تواند اهداف را دقیق مورد اصابت قرار دهد و از تلفات غیر نظامیان جلوگیری کند.

عتیق‌الله امرخیل یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت، برای شکست دادن مخالفان مسلح دولت نیرو‌های افغان باید از چنین بمب‌ها و راکت‌ها به وقت و زمان استفاده کنند.

عتیق الله امرخیل
عتیق الله امرخیل

آقای امرخیل افزود:

"بمب‌ها و راکت‌های لایزری دو تأثیر دارند یکی این‌که غیر نظامیان خود را محفوظ احساس می‌کنند که نیرو‌های دولتی آنان را هدف قرار نمی‌دهد و دوم این که لایزر اهداف نقطه‌ای و کوچک را می‌زند و این بسیار مهم است."

آقای امرخیل هم‌چنان می‌گوید، اگر در استفاده راکت و توپ‌های رهبری شونده با لایزر دقت نشود، غیر نظامیان آسیب خواهند دید.

به‌گفته وی، کسانی باید از این سلاح‌ها استفاده کنند که آموزش‌های مسلکی دیده باشند و اهداف را با دقت بیشتر نشانه گیرند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG