لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۶

ولسی جرگه: ادعای اخیر پاکستان در مورد طالبان آن کشور تکراری و بیجاست


شماری از اعضای کمیسیون روابط بین المللی ولسی جرگه می‌گویند، ادعای اخیر پاکستان مبنی بر حضور طالبان آن کشور در افغانستان تکراری و بیجاست.

برخی از اعضای کمیسیون روابط بین المللی ولسی جرگه ادعای پاکستان مبنی بر حضور طالبان آن کشور در افغانستان را نادرست خوانده و آن را به سفر قریب الوقوع صدراعظم آن کشور به کابل پیوند می‌دهند.

سید علی کاظمی یک عضو این کمیسیون روز شنبه «۱۱ حمل ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت، در حالی‌که صدراعظم پاکستان هفته آینده به کابل می‌آید اسلام آباد با همچو ادعا سعی می‌کند تا وی در دیدار با مقامات افغان سخن برای گفتن داشته باشد.

به گفته آقای کاظمی حکومت افغانستان پیش از سفر صدراعظم پاکستان به کابل باید همچو ادعاها را رد کند.

او افزود:

"آنان می‌خواهند که صدراعظم پاکستان یک دست آورد داشته باشد و بایک دیدگاه بیاید و با حکومت افغانستان این بحث‌ها را مطرح کند، من انتظار دارم که تا وقت آمدن صدراعظم پاکستان به کابل با جدیت، دیپلوماسی فعال و بدست آوردن اسناد معتبر این ادعا را تکذیب بکند."

وزارت خارجه پاکستان به تازه‌گی گفته است که طالبان پاکستانی در خاک افغانستان حضور دارند و حمله بر یکی از پایگاه‌های نظامی آن کشور در منطقه سوات را نیز در افغانستان طرح ریزی کرده‌اند.

وزارت خارجه پاکستان با نشر خبرنامه‌ای گفته است که اسنادی را نیز به سفارت افغانستان در اسلام آباد سپرده که نشان می‌دهد رهبران طالبان پاکستانی در خاک افغانستان مخفی شده‌اند.

وزارت خارجه افغانستان ابراز نظر درین مورد را پیش از وقت دانست اما رسانه‌ها به نقل از زردشت شمس معاون سفارت افغانستان در اسلام آباد گفته‌است که یاداشتی را در این باره به‌دست آورده و آن را به وزارت خارجه افغانستان ارسال داشته اند.

پاکستان درحالی از حضور رهبران طالبان آن کشور در افغانستان سخن زده که قرار است شاهد خاقان عباسی صدراعظم آن کشور اوایل هفته آینده به کابل سفر کند.

در این حال خوشحال خلیل یکی از کارشناسان سیاسی افغان می‌گوید که پاکستان با فشارها و انزوای جهانی روبه‌روست و با چنین ادعاها سعی می‌کند این فشارها را کاهش دهد.

اما وی می‌گوید که حالا همه پی برده‌اند که اسلام آباد حامی تروریزم بوده و جز مبارزه جدی با این پدیده راهی دیگری ندارد.

او افزود:

"پاکستان مکرراً این ادعا را می‌کند چون حالا فشار بالای این کشور زیاد است و ذهنیت‌ها در افغانستان، داخل پاکستان و حتی در جهان در باره آن کشور تغییر کرده، همه می‌دانند که پاکستان از گروه‌های تروریستی استفاده می‌کند اما این‌کشور نمی‌تواند که از انزوای کنونی به آسانی بیرون شود تا که صادقانه عمل نکند."

اسلام آباد پیش از این نیز بارها ادعا کرده که رهبران طالبان پاکستانی در افغانستان حضور دارند و حملات بر برخی مناطق را در خاک این کشور برنامه ریزی می‌کنند.

اما کابل همواره چنین ادعاها را نادرست خوانده و گفته است که افغانستان قربانی تروریستانی است که پناه‌گاه های امن در پاکستان دارند و اسلام آباد باید تمامی مراکز آنان را که جهانیان را نیز نگران ساخته است، بسته کند.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG