لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۳

مشرانو جرگه از اعتراض صلح خواهانه باشنده‌گان هلمند حمایت کرد


مشرانو جرگه افغانستان ضمن حمایت از اعتراض صلح خواهانه باشنده‌گان هلمند ابراز امیدواری می‌کند که این حرکت افغانستان شمول گردد.

مشرانو جرگه افغانستان می‌گوید حرکت صلح خواهانه باشنده‌گان ولایت هلمند نشان می‌دهد که مردم این کشور دیگر از جنگ خسته شده و طرف‌های درگیر باید به جنگ نقطه پایان بگذارند.

فضل الهادی مسلمیار رئیس این جرگه در نشست روز یکشنبه «۱۲ حمل ۱۳۹۷» ضمن اعلام حمایت از این حرکت صلح خواهانه ابراز امیدواری کرد که دامنه این اعتراض گسترده‌تر گردد.

فضل هادی مسلمیار
فضل هادی مسلمیار

او افزود:

"مظاهره و احتجاج را که جوانان، زنان و مادران ما در هلمند که در زیر خیمه‌ها نشسته و برای افغانستان صلح می‌خواهند ما از آن حمایت می‌کنیم و در کنار آنان ایستاده استیم و خدا کند که این سلسله در فضای صلح و امن به تمام ولایات افغانستان گسترش پیدا کند."

این در حالیست که روز گذشته وضعیت صحی شماری از اعتراض کننده‌گان در ولایت هلمند که دست به اعتصاب غذایی زده بودند وخیم شده و به شفاخانه منتقل گردیدند صدها جوان ولایت هلمند روز جمعه گذشته پس از آن‌که شماری از غیر نظامیان در یک حمله انتحاری در شهر لشکرگاه ولایت هلمند کشته و زخمی شدند، به‌گونه اعتراضی در یک خیمه گردهم آمده و از هر دو طرف دخیل در جنگ خواهان صلح شدند.

آنان در کنار تحصن دست به اعتصاب غذایی نیز زدند اما پس از سفارش بزرگان محل به اعتصاب شان پایان دادند.

در میان این اعتراض کننده‌گان که زنان نیز شامل اند از مخالفان مسلح دولت می‌خواهند به خواست صلح جویانه آنان جواب مثبت دهند.

آنان از نیرو های دفاعی و امنیتی افغان نیز خواسته‌اند تا عملیات نصرت را که آغاز کرده‌اند، توقف دهند.

طالبان مسلح با نشر یک اعلامیه به صداهای صلح جویانه جوانان هلمندی جواب داده و گفته‌اند، اعتراض کننده‌گان باید خواست‌های شان را با نیرو های خارجی مطرح کنند که بر اساس اعلامیه این نیروها با طالبان جنگ می‌کنند.

از سوی دیگر جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز پنج شنبه هفته گذشته در یک نشست خبری از اقدام جوانان هلمندی حمایت کرده و از مخالفان مسلح دولت خواست تا به صدای صلح خواهانه زنان و مردان هلمندی جواب مثبت دهند.

شماری از سناتوران نیز ضمن قدردانی و حمایت از این حرکت مدنی باشنده‌گان ولایت هلمند تأکید کردند که هئیت به محل فرستاده شود تا وضعیت اعتراض کننده‌گان را از نزدیک بررسی کند.

محمد عظیم قویاش و مصطفی ظاهر دو تن از سناتوران در مورد گفتند:

"به گونه عاجل باید یک هیئت از حکومت افغانستان و کمیته دفاعی مشرانو جرگه مؤظف شود تا از نزدیک برود وضعیت حق طلبانه و عدالت خواهانه مردم را بررسی کند."

"اصلاً باید بگویم که این حرکت در سال ۱۳۸۵ شروع شده بود در آن زمان نیز ریش سفیدان، جوانان بودند که بعضی شان ترور شدند و بعضی شان کشته شدند این جوانان دلیر همان سلسله را دوباره شروع کردند و از آن‌ها حمایت می‌کنیم."

مشرانو جرگه افغانستان در حالی خواهان گسترش حرکت مدنی باشنده‌گان هلمند به تمام افغانستان می‌باشد که پیش از این مجتمع جامعه مدنی افغانستان نیز گفته بود تلاش می‌کنند تا این صدای صلح خواهانه را به تمام افغانستان برسانند.

عزیز رفیعی رئیس این مجتمع گفته‌است که این گونه اعتراض‌ها می‌تواند افغانستان را به سوی یک صلح پایدار ببرد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG