لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۶

مقامات: کشته شدن ملا مصطفی فعالیت اویغورها را در بدخشان کاهش می‌دهد


مقامات افغان می‎گویند، عملیات نظامی را که از سه روز به این‌طرف در ولایت بدخشان جریان دارد تا زمانی ادامه خواهند داد که مناطق تحت تهدید تصفیه شوند.

آنان می‌گویند کشته شدن ملا مصطفی معاون نهضت ترکستان شرقی یا اویغورها در ولایت بدخشان فعالیت‌های این گروه را در این ولایت کاهش خواهد داد.

حنیف رضایی معاون سخنگوی قول اردوی ۲۰۹ شاهین می‎گوید در جریان عملیات جاری در ولسوالی جرم بدخشان چندین تروریست خارجی به‌شمول معاون اویغورها کشته شده‎اند.

بدخشان
بدخشان

به‌گفته رضایی کشته شدن ملا مصطفی که چین جایزه بلندی را برای کشته شدن یا دستگیری وی تعیین کرده بود فعالیت‎های اویغورها و دیگر تندروان را در بدخشان کاهش خواهد داد.

او افزود:

"کشته شدن معاون نهضت ترکستان شرقی در بدخشان جلو ورود ترویستان خارجی را خواهد گرفت. ملا مصطفی یک فرد کلیدی بود که حکومت چین وی را یک تهدید می‎دانست و برای کشتن یا دستگیری وی شش میلیون دالر تعیین کرده بود."

در منطقه شینجیانگ چین در سرحد با افغانستان اویغورها بود و باش دارند که شماری از آن‎ها گاه‎گاهی متهم به فعالیت‎های تروریستی در چین می‎شوند.

فعالیت‎های آن‎ها تحت نام نهضت ترکستان شرقی جریان دارد و برای خودمختاری تلاش دارند و از حمایت طالبان افغان نیز برخوردارند.

محمد رادمنش
محمد رادمنش

جنرال محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‎گوید، ملا مصطفی معاون نهضت اسلامی ترکستان شرقی مانند دیگر تروریستان از سوی یک کشور همسایه جنوبی افغانستان تجهیز و حمایت می‎شد تا در افغانستان فعالیت تخریبی داشته باشد و روابط افغانستان را با کشورهای دیگر خدشه‌دار سازد.

آقای رادمنش افزود:

"آن‎ها از راه چترال پاکستان به کران و منجان رفته و از آن‎جا خود را به وردوج و جرم رسانیده‎اند. یکی از این افراد ملا مصطفی بود که اصلاً اویغور چین است و در عملیات قوای افغان از بین برده شد."

نیروهای افغان و بین‌المللی در گذشته نیز از فعالیت‎های اویغورها در بدخشان سخن گفته بودند.

جنرال جان نیکلسن قوماندان نیروهای امریکایی در افغانستان سال گذشته گفته بود برای از بین بردن اویغورها در ولایت بدخشان حملات هوایی صورت می‎گیرد.

XS
SM
MD
LG