لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۵

جنگجویان افراطی اویغور در بدخشان مورد حملات هوایی امریکا قرار گرفتند


نیروهای نظامی امریکا در افغانستان می‎گویند، برضد جنگجویان افراطی اویغور در بدخشان دست به حمله‎های هوایی زده‎اند که در نتیجه، تعدادی از این جنگجویان کشته شده‎اند.

ناتو می‎گوید، جنگجویان مسلح جدایی طلب اویغوری بنام نهضت اسلامی ترکستان شرقی در امتداد مرز میان افغانستان، چین و تاجکستان، فعالیت تروریستی دارند.

دفتر مطبوعاتی ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان در یک اعلامیه می‎گوید، در نتیجه بمباردمان نیروهای هوایی مراکز آموزش و مواضع طالبان از بین رفته‎اند.

ناتو در این اعلامیه می‎گوید، این مراکز آموزشی و مواضع شورشیان طالب در داخل افغانستان در نزدیکی مرز با چین و تاجکستان موقعیت داشته و برای حمله‎های تروریستی بکار برده می‎شوند.

نیروهای امریکایی
نیروهای امریکایی

ناتو در اعلامیه خود می‎افزاید، این عملیات، برای کشورهای همسایه افغانستان اطمینان می‎دهد که این کشور، محل امن تروریستان نیست.

جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی نیروهای مسلح امریکا و ناتو در افغانستان در این اعلامیه گفته که افغانستان برای هیچ گروه تروریستی پناه گاه امن نبوده و نیروهای به رهبری ناتو در این کشور این گروه‎های را در هر جای که باشند، مورد هدف قرار می‎دهند.

ناتو می‎گوید، حمله‎های قوای هوایی افغان و ناتو برضد گروه‎های طالبان و داعش و همچنان سایر گروه‎های تروریستی، در شمال افغانستان، افزایش یافته‎اند.

در این حال، وزارت دفاع افغانستان می‎گوید، حمله‎های اخیر بر ولایات شمالی از جمله بدخشان از سوی نیروهای هوایی مشترک افغان و ناتو، صورت گرفته‎اند.

تورن جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان شام دیروز به رادیو آزادی چنین معلومات داد:

"در بدخشان عملیات نیروهای ما و هم قوای هوایی خارجی راه اندازی شده که در نتیجه آن ۶ تروریست خارجی کشته شده‎اند. ما روز گذشته نیز عملیاتی هوایی داشتیم که در آن هم تعدادی از قوت‎های دشمن، کشته و زخمی شدند."

دولت وزیری
دولت وزیری

اما، آیا این عملیات برضد جنگجویان جدایی طلب اویغور به تقاضای حکومت چین صورت گرفته‎است؟

وزیری افزود:

"ما هیچ عملیاتی را به تقاضای چین و یا دیگر کشورها انجام نداده و نه هم انجام می‎دهیم. چین کشور دوست ما است و با ما در عرصه‎های زیاد از جمله معارف کمک می‎کند. مگر، هر هدفی را که نیروهای کشفی و استخباراتی ما بدست می‎آورند و تعیین می‎کنند، ما بالای آن، حمله می‎کنیم."

نهضت اسلامی ترکستان شرقی یک گروه افراطی مسلمانان اویغور بوده که در شرق چین فعالیت دارند.

اعلامیه ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان می‎افزاید که این گروه با طالبان و شبکه القاعده مشترکا، فعالیت می‎کند و در بسیاری حمله‎های تروریستی در چین مسئول شناخته شده‎است.

در اعلامیه آمده‎است، شماری از اعضای این گروه در سال ۲۰۰۲ میلادی به خاطر پلان حمله بر سفارت امریکا در بیشکیک پایتخت قرغزستان، از این کشور اخراج گردیده‎اند.

XS
SM
MD
LG