لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۰

حمله هوایی در دشت ارچی کندز بالای کی‌ها صورت گرفته‌است؟


مقام‌های فرقه ۲۰ پامیر در زون شمال‌شرق می‌گویند که نیروهای هوایی افغان حوالی ساعت ۱۲ بجه روز دوشنبه در منطقه دفتانی ولسوالی دشت ارچی کندز بر یک تجمع مخالفان مسلح حکومت حمله هوایی انجام داده‌اند که در نتیجه آن به‌شمول هیئت اعزامی شورای کویته ۱۵ تن از افراد این گروه کشته و ۱۰ تن دیگر شان زخمی شده‌اند.

دگرمن غلام حضرت کریمی در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"طالبان مسلح ساعت ۱۲ بجه در منطقه‌ای دفتانی ولسوالی دشت ارچی با هیئت کویته جلسه داشتند که در اثر ضرب نیروهای هوایی افغان ۱۵ تن از مخالفان مسلح حکومت کشته و ۱۰ تن دیگر شان زخمی شده‌اند."

کندز
کندز

آقای کریمی بیان نمود که در میان کشته شدهگان افراد کلیدی مخالفان مسلح حکومت مولوی شاهدالله، مولوی بریال، مولوی ممتاز و مولوی زاهدالله هم شامل استند.

وی میافزاید که در این حمله‌ای هوایی به افراد ملکی کدام آسیبی نرسیدهاست.

از سوی هم نصرالدین سعدی ولسوال دشت ارچی کندز به رادیو آزادی گفت که این حمله هوایی در منطقه‌ای دفتانی بر محفل دستار بندی در یک مدرسه دینی صورت گرفته که در نتیجه آن ۱۵۰ تن کشته و زخمی شده‌اند.

آقای سعدی می‌افزاید:

"این حمله حوالی ساعت ۱۲ روز دوشنبه در منطقه‌ای دفتانی بر مسجد اخندزاده زمانی صورت می‌گیرد که در آن محفل دستار بندی برگزار شده بود و در این حمله ۱۵۰ تن کشته و زخمی شده‌اند و کشته و زخمی شدهگان این رویداد را افراد ملکی و طالبان مسلح تشکیل می‌دهند."

آقای سعدی افزود که منطقه یاد شده در تسلط مخالفان مسلح حکومت قرار دارد، بناءً جمع‌آوری ارقام دقیق تلفات ملکی کار مشکل‌ساز است.

از جانبی دیگر شماری از باشندهگان ولسوالی دشت ارچی که زخمی شدهگان این رویداد را به شفاخانه حوزوی کندز انتقال دادهاند، ادعا دارند که این حمله دریک مدرسه دینی بر محفل دستار بندی صورت گرفته و در نتیجه آن ۵۰ تن از افراد ملکی کشته و ۱۵۰ تن دیگر شان زخمی شده‌اند.

دو تن از باشندهگان ولسوالی یاد شده که شماری از زخمی شدهگان را به شفاخانه حوزوی کندز انتقال داده در خصوص این رویداد به رادیو آزادی چنین گفتند:

"یک و نیم بجه روز دوشنبه بر مدرسه گجر اخندزاده طیاره بمبارد کرده و تقریباً ۵۰ تن کشته شده‌اند و ۱۵۰ تن هم زخمی شده‌اند، در آن‌جا محفل دستار بندی بود."

"در این حمله‌ای هوایی ۵۰ تن کشته شده‌اند و تقریباً ۱۵۰ تن زخمی شدهاند و ما به ساحه رفتیم و پسر کاکای خود را بلند کردیم و این حمله بالای محفل دستار بندی صورت گرفتهاست و امروز قاری صاحبان فارغ می‌شدند."

از سوی دیگر ذبیح‌الله مجاهد که خود را سخنگوی مخالفان مسلح حکومت معرفی می‌کند حمله هوایی نیروهای دولتی را بر مرکز این گروه رد کرده می‌گوید که این حمله در یک مدرسه دینی بر محفل دستار بندی صورت گرفته که در نتیجه آن ۱۵۰ تن از افراد ملکی کشته و زخمی شده‌اند.

ولسوالی دشت ارچی در فاصله ۸۰ کیلومتری در قسمت شمال شهر کندز قرار داشته و یکی از ولسوالیهای نا امن این ولایت شمرده می‌شود.

بر بنیاد گفته‌های ساکنان دشت ارچی که از ۱۴ سال به این‌سو بیش‌تر بخش‌های این ولسوالی زیر اداره مخالفان مسلح حکومت قرار دارند و هم‌اکنون تنها بازار و تعمیر ولسوالی در تسلط نیروهای دولتی می‌باشد.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG