لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۶

فعالان: ۳ ولسوالی منظور شدۀ کندز هنوز هم تحت اداره مخالفان مسلح قرار دارند


شماری از فعالان مدنی کندز می‌گویند که سه سال قبل رئیس جمهور کشور در یک سفر رسمی‌اش به این ولایت، سه ولسوالی نو را برای ولایت یاد شده منظور کرد، اما این ولسوالی‌های تازه منظور شده تا هنوز فعال نشده‎اند و هنوز تحت اداره مخالفان مسلح حکومت قرار دارند.

آنان می‌گویند که از چند سال به این‌سو مخالفان مسلح حکومت ساحاتِ گستردۀ این ولایت را نا امن ساخته و علاوه بر آن در بیشتر ساحاتِ این ولایت افراد این گروه حضور فزیکی دارند و باعث به چالش کشانیدن زنده‎گی مردم عام شده‌اند.

به‌گفتۀ این فعالان، از منظوری این حکم زمان زیادی می‌گذرد تا اکنون مقام‌های محلی این ولایت نتوانسته‎اند در این ولسوالی‌ها حاکمیت داشته باشند.

کندز
کندز

ذبیح‌الله رحیمی و اکمل رحمانی دو تن از فعالان کندز در خصوص وضع امنیتی این ولایت چنین گفتند:

"هنوز هم در ولسوالی‌ها و در قریه‌جات دور دست جنگ جریان دارد و نا امنی است و مردم با مشکلات مواجه هستند و در مسیر شاهراه‌ها هم هر از گاهی مخالفان مسلح حکومت دست به خشونت می‌زنند و امیدوار هستم که این مشکلات امنیتی برطرف شود و مردم در یک فضای مصون به زنده‎گی شان ادامه بدهند."

"هر قدمی که ما بر می‌داریم قابل نگرانی است برای ما، از خانه که تا سرِ کار می‌آیم و از سرِ کار که دوباره به خانه می‌رویم امید نیست از ما."

سه ولسوالی تازه منظور شده کندز عبارتند از آقتاش، کلباد و گل‌تپه می‌باشند که هم‌اکنون در کنترول مخالفان مسلح حکومت قرار دارند.

با این حال جنرال خلیل‌الله ضیایی قوماندانی عمومی پولیس زون ۸۰۸ سپین زر در شمال‌شرق کشور می‌گوید که پلان دارند در سال روان در سطح این ولایت با راه اندازی عملیات‌های تصفیوی تحت نام «نصرت ۹۷» بیشتر ساحات ولایت یاد شده را از وجود عناصر ضد دولتی تصفیه و زمینه‌ را برای جابه‌جایی تشکیلات سه ولسوالی تازه منظور شده فراهم خواهند ساخت.

کندز
کندز

او افزود:

"آماده‌گی‌ها است باید این ولسوالی‌ها فعال شوند و تشکیلات جابه‌جا شوند و ان‌شاءالله در پلان عملیاتی «نصرت ۹۷» این ولسوالی‌ها شامل استند."

نام‌بُرده در کندز آمار مخالفان مسلح حکومت را در حدود دو هزار تن یاد کرده و افزون بر آن اراضی پیچیده و پوشیده از جنگلات را دلیل کندی عملیات نیروهای مشترک افغان در برابر این گروه در این ولایت یاد می‌کند.

او باز هم افزود:

"حفاظت از اراضی پیچیده و شکسته و پوشیده از جنگلات کار بسا دشوار است و جنگِ را که ۱۸۰۰ و یا ۲۰۰۰ نفر به شکل گوریلایی و چریکی می‌کند، شما اگر تاریچه‌های جنگ را مطالعه بکنید به مراتب از این کرده قوت‌های بیشتر زمین‌گیر می‌شود."

کندز یکی از ولایت‌های مهم کشور شمرده می‌شود که ولایت‌های شمال و شمال‌شرق را باهم وصل ساخت‎است، اما چالش‌های امنیتی امورات زنده‎گی مردم را با انواع چالش‌ها و تهدیدها روبه‌رو ساخته است، به‌گونه مثال از مدت ۶ ماه به این‌سو عرضه خدمات شبکه‌های مخابراتی از ۲۴ ساعت به ۸ ساعت کاهش یافته‎است و عامل عمده آن نا امنی و تهدیدات مخالفان مسلح حکومت پنداشته می‌شود.

اما مقام‌های امنیتی کندز به اهالی این ولایت اطمینان می‌دهند که به زودی به این چالش‌ها نقطه‌ای پایان گذاشته خواهد شد.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG