لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۷

مشرانو جرگه برای بررسی رویداد اخیر کندز کمیسیون حقیقت‌یاب تعیین کرد


مشرانو جرگه افغانستان در باره رویداد اخیر ولسوالی دشت ارچی کندز واکنش تند نشان داد.

این جرگه برای تحقیق در مورد رویداد روز دوشنبه در ولسوالی دشت ارچی ولایت کندز کمیسیون حقیقت‌یاب تعیین کرد.

محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه می‌گوید که در نشست عمومی روز سه شنبه «۱۴ حمل ۱۳۹۷» شماری از اعضای این جرگه حادثه روز دوشنبه ولسوالی دشت ارچی را نگران کننده خواندند.

آقای صدیقی به رادیو آزادی گفت که بر اساس معلومات برخی از وکلا در حمله هوایی در منطقه دفتانی دشت ارچی حدود ۱۰۰ تن کشته و زخمی شده‌اند که بیشتر شان به‌گفته وی افراد ملکی هستند.

آصف صدیقی
آصف صدیقی

آقای صدیقی می‌افزاید:

"در مورد حادثه دشت ارچی ولایت کندز انتقادها و واکنش‌های بسیار تند نشان داده شد و همچنان گفته شد که یک کمیسیون حقیقت‌یاب برود و بررسی انجام دهد. بعد از بررسی گزارش خود را به مجلس سنا ارائه بکند و پس از آن مجلس سنا تصمیم خواهد گرفت و این را با حکومت شریک خواهد ساخت که مقصر اصلی کی بود."

در ولسوالی دشت ارچی کندز چاشت روز دوشنبه بر یکی از تجمعات که به‌گفته برخی از اعضای شورای ولایتی کندز در مدرسه موسوم به گوجر آخندزاده راه اندازی شده بود، حمله هوایی صورت گرفت.

درین حمله ۲۰ تن از جنگجویان طالبان که شماری از قوماندانان‌شان نیز شامل آنان بودند، کشته شده‌اند.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع پس از این حمله گفت که درین منطقه طالبان نشستی را برگزار کرده بودند و در حمله ۲۰ تن از جنگجویان این گروه که شماری از قوماندانان‌شان نیز شامل آنان بودند، کشته شده‌اند.

محمد رادمنش
محمد رادمنش

اما برخی از مردم کندز گفته اند که در این مدرسه نشستی به‌خاطر دستار بندی راه اندازی شده بود و کشته شده‌ها نیز به‌شمول شماری از اطفال افراد ملکی هستند.

تلفات افراد ملکی در برخی مناطق همواره یکی از دغدغه‌ها بوده و حکومت افغانستان و نیرو های خارجی مستقر در این کشور به این علت بارها مورد انتقاد مردم، شورای ملی و حتی نهادهای مدنی قرار گرفته اند.

درین حال عبدالودود پیمان یک نماینده مردم کندز در ولسی جرگه به رادیو آزادی گفت که حمله هوایی روز دوشنبه در منطقه دفتانی ولسوالی دشت ارچی بر تجمع طالبان صورت گرفته است.

به‌گفته وی در این گردهمایی حتی شماری از چهره‌های مطرح گروه طالبان از شورای کویته نیز اشتراک داشتند.

او افزود:

"زیر عنوان دستار بندی تعداد زیادی از طالبان از کویته و جاه‌های دیگر جمع شده بودند، تلفات دقیق معلوم نیست، اما گپ را که می‌دانم این است که جلسه نظامی و سیاسی بوده به‌خاطریکه به بهانه دستار بندی آنان خود را جمع و جور می‌سازند. بزرگان طالبان در این مجلس بودند و بمبار هم به همین خاطر از طرف دولت صورت گرفته‌است."

در این حال امرالدین ولی یک عضو شورای ولایتی کندز می‌گوید که در این بمباردمان به طالبان مسلح نیز تلفات وارد شده، اما به‌گفته وی بیشتری کشته و زخمیان این رویداد افراد ملکی هستند.

طالبان گفته‌اند که در این حمله افراد این گروه کشته و زخمی نشده‌اند، اما وزارت دفاع افغانستان این سخنان آنان را رد کرده‌است.

دشت ارچی از ولسوالی‌های نا امن کندز است و به‌گفته برخی از وکلا و اعضای شورای ولایتی این ولایت بیشتری مناطق این ولسوالی در تصرف طالبان قرار دارد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG