لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۴

نگرانی کمیسیون مستقل انتخابات در مورد امنیت انتخابات آینده!


برای داشتن انتخابات شفاف نیاز است تا نهاد‌های امنیتی، امنیت مراکز انتخاباتی را تضمین و ادارات توزیع تذکره‌های الکترونیکی هم فعالیت‌شان را سرعت بخشند.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، با آنکه آماده‌گی‌های مسلکی، تخنیکی و بودجوی برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها تکمیل شده، اما نگرانی‌های امنیتی هنوز هم پابرجاست.

این موضوع را گلاجان عبدالبدیع صیاد رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز چهارشنبه «۱۵ حمل ۱۳۹۷» در نشست استماعیه ولسی جرگه بیان کرد.

گلاجان عبدالبدیع صیاد
گلاجان عبدالبدیع صیاد

وی برخی دیگر نگرانی‌ها سر راه انتخابات آینده را چنین مطرح کرد:

"نگرانی‌های که نزد ما موجود می‌باشد، یکی آن امنیت دفاتر ولایتی کمیسیون انتخابات است دو هفته قبل بالای دفتر ما در لغمان دو بار حمله صورت گرفت، نگرانی دیگر ما توزیع تذکره‌های الکترونیکی است که ادارات مربوطه باید کار‌شان را سر وقت انجام دهند و تشویش دیگر ما مداخله زورمندان در پروسه انتخابات است برخی از آنان بالای رؤسای ولایتی ما فشار می‌آوردند که در پروسه انتخابات افراد آنان را بگمارند."

آقای صیاد افزود که انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها به تاریخ ۲۸ میزان سال روان خورشیدی برگزار خواهد شد.

وی همچنان گفت که ۲۱ میلیون کارت رأی‌دهی انتخابات آینده لغو و در عوض کارت‌های جدید رأی‌دهی توزیع خواهد شد.

رئیس کمیسون مستقل انتخابات افغانستان همچنان گفت که برای ثبت نام رأی‌دهنده‌گان تا کنون ۱۲۰۰۰ کارمند مؤقتی استخدام شده و در نظر است تا ۲۰ هزار دیگر نیز استخدام شوند.

بر اساس معلومات این کمیسیون، برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها ۳۰ میلیون دالر در نظر گرفته شده که ۱۰ درصد آن را حکومت و ۹۰ درصد آن را هم کشور‌های کمک کننده و مؤسسات تضمین کرده‌اند.

نگرانی از امنیت انتخابات در حالی مطرح می‌شود که وزارت‌های دفاع و داخله افغانستان از آماده‌گی‌های کامل برای تأمین امنیت آن یادآور شده‌اند.

اداره ثبت احوال نفوس هم گفته که پروسه بایومتریک تذکره‌های الکترونیکی را آغاز کرده‌است و روند توزیع تذکره‌های کاغذی جریان دارد.

اما با این همه تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان می‌گوید که کمیسیون مستقل انتخابات تا کنون نتوانسته تا تشکیلات داخلی‌اش را تکمیل کند.

محمد نعیم ایوب زاده
محمد نعیم ایوب زاده

محمد نعیم ایوب‌زاده رئیس این بنیاد در مورد گفت:

"ناامنی یکی از چالش‌های بزرگ سد راه انتخابات است تا حالا رؤسای دارالانشایی کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی استخدام نشده‌اند، مسئولان ولایتی بیشتر از ۱۰ ولایت استخدام نشده، کارمندان تخنیکی بسیار کم است این همه یک چالش تخنیکی دیگر برای مدیریت برنامه‌های عملیاتی کمیسیون مستقل انتخابات است."

با آن که رئیس کمیسیون مستقل انتخابات از آماده‌گی‌های کامل برای برگزاری انتخابات اطمینان داد، اما برخی از اعضای ولسی جرگه با وی در قسمت کامل بودن آماده‌گی‌ها موافق نبوده، ولی وضعیت امنیتی جاری را چالش بزرگ سر راه انتخابات عنوان کردند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG