لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۷

وزارت دفاع: اگر حملات راکتی پاکستان تکرار شود با تمام قوت پاسخ خواهیم داد


وزارت دفاع افغانستان می گوید، پس از اجرای عمل بالمثل اردوی این کشور در برابر پاکستان، تخطی آن کشور در امتداد خط دیورند توقف یافته است.

وزارت دفاع افغانستان می گوید، اردوی این کشور در مناطق سرحدی ولایت های کنر و نورستان احظارات درجه یک دارند و اگر حمله های پاکستان تکرار شود این نیرو ها با تمام قوت عمل بالمثل انجام خواهند داد.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع روز جمعه به رادیو آزادی گفت، یک هیئت وزارت دفاع به ریاست رئیس اوپراسیون این وزارت به اسلام آباد رفته تا در باره حمله‌های آن کشور با مقامات پاکستانی صحبت کند.

به گفته وی، نیرو های اردوی ملی در ولایت های کنر و نورستان وظیفه گرفته اند تا هر حمله از آن سوی خط دیورند را با تمام قوت جواب دهند.

محمد رادمنش
محمد رادمنش

او افزود:

"با اجرای واکنش تخطی ها تا کنون توقف یافته و همچنان یک هیئت دو ستاره به پاکستان رفته و اولویت صحبت های شان تخطی های بوده که در امتداد خط فرضی دیورند اجرا شده، فعلا ما در حالت احظارات درجه یک هستیم و اگر تخطی های دیگری که قبلا انجام شده بود دوباره تکرار می شود ما با تمام قوت واکنش نشان خواهیم داد."

این در حالی است که به گفته وزارت خارجه افغانستان، در ادامه تخطی‌های قبلی نظامیان پاکستان در امتداد خط فرضی دیورند روز چهارشنبه چهار بمب توسط طیارات جیت بالای بخش‌های از ولسوالی دانگام ولایت کنر پرتاب شده‌اند.

وزارت خارجه با نشر یک اعلامیه این حمله را محکوم کرده و آن را نقض آشکار حریم هوایی و تخطی در برابر حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان خوانده است.

از سوی دیگر عبدالغنی مصمم سخنگوی والی کنر دیروز «پنج شنبه» در صحبت با رادیو آزادی گفت، نیرو های پاکستانی در ۲۴ ساعت گذشته ۶۰۰ راکت را بالای ولسوالی دانگام این ولایت پرتاب کرده‌اند که در نتیجه آن یک زن زخمی شده‎ و همچنان خسارات مالی بجا مانده‎است.

اما وزارت خارجه پاکستان با نشر یک اعلامیه، ادعای دولت افغانستان مبنی بر این‌که گویا نظامیان پاکستان در خاک افغانستان عملیات کرده اند را رد کرده‌است.

در اعلامیه همچنان آمده‌است که نظامیان پاکستان در خاک خود بر ضد تروریست‌های عملیات کرده‌اند که نظر به ادعای اسلام آباد از خاک افغانستان می‌آیند.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرند که امروز جمعه شاهد خاقان عباسی صداعظم پاکستان به کابل سفر کرده‌است.

به گفته کارشناسان نظامی، رئیس جمهور باید امروز به گونه جدی از صدراعظم پاکستان بخواهد تا تخطی‌های مرزی در امتداد خط فرضی توقف یابند.

میرزا محمد یارمند معین سابق وزارت داخله روز جمعه به رادیو آزادی گفت، پاکستان در قبال افغانستان از روش های استخباراتی استفاده می کند و توقف حمله هایش بر خاک این کشور موقتی اند.

میرزا محمد یارمند
میرزا محمد یارمند

او افزود:

"در صورت که واکنش جانب افغانستان را داشته باشد آن ها یعنی پاکستان حمله های شان را توقف می‌دهند تا این‌که این جنگ فرسایشی نشود و یک رستاخیز ملی را در قبال پاکستان به خود نگیرد، اما روش‌های آن‌ها استخباراتی است و این کار را وقفه‌یی انجام می دهند و هر باری که واکنش جانب افغانستان را داشته باشد حمله‌های شان را توقف می‌دهند."

آقای یارمند همچنان می‌گوید، پاکستان بیشتر افغانستان را دست کم می‌گیرد و باید برای توقف دایمی حمله‌های پاکستان، تمام سیاسیون و مردم افغانستان در یک صف واحد در برابر آن کشور «پاکستان» قرار بگیرند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG