لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۷

ترکیه از طالبان می‎خواهد تا با استفاده از فرصت پیش آمده با پروسه صلح یکجا شوند


ترکیه از طالبان می‎خواهد تا با استفاده از فرصت پیش آمده با پروسه صلح یکجا شوند.

صدراعظم ترکیه می‎گوید، برای پایان یافتن جنگ در افغانستان طالبان باید فرصت تاریخی پیش آمده را از دست ندهند.

بن علی ییلدیریم روز یک‌شنبه «۱۹ حمل ۱۳۹۷» در یک کنفرانس مشترک خبری با رئیس اجرائیه در کابل گفت، کشورش از پیشنهاد صلح افغانستان حمایت می‎کند.

ییلدیریم که در یک سفر یک روزه به کابل آمده گفت، به تروریست‎ها باید اجازه داده نشود که پروسه صلح را با مشکل روبرو کنند.

کابل
کابل

​او افزود:

"طالبان باید از این فرصت تاریخی استفاده کرده و آن را از دست ندهد، حالا زمانی این رسیده تا آن‎ها یعنی طالبان به صلح بپیوندند، ترکیه در بخش‎های مبارزه با تروریزم و آوردن صلح تجارب خود را دارد و از این موضوع حمایت می‎کند، به تروریست‎ها باید اجازه داده نشود تا صلح را برهم بزنند."

صدراعظم ترکیه هم‌چنان تعهد کرد که کشورش به همکاری در بخش‎های امنیتی و دفاعی با افغانستان ادامه خواهد داد.

آقای ییلدیریم در اشاره به روابط کابل و اسلام آباد گفت، سفر صدراعظم پاکستان به افغانستان به بهبود روابط دو کشور یک گام نیک بود.

برگشت مهاجرین افغان از ترکیه به افغانستان، کیفیت و کمیت مکاتب افغان ترک، گسترش روابط تجارتی و توسعه بیشتر روابط کابل و انقره از موضوعات دیگری اند که رئیس اجرائیه افغانستان و صدراعظم ترکیه روی آن با هم بحث کرده‎اند.

صدراعظم ترکیه را در این سفر پنج عضو کابینه، برخی اعضای پارلمان و شماری از تاجران آن کشور همراهی می‎کنند.

در همین حال عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه در این کنفرانس گفت، ترکیه در آوردن صلح و تأمین امنیت در کنار نیروهای افغان قربانی داده‎است.

به گفته آقای عبدالله ترکیه از مدت طولانی به این‌سو با افغانستان روابط خوب داشته و افغان‎ها از حمایت و کمک‎های آن کشور به دیده قدر می‎نگرند.

او افزود:

"در بخش مبارزه علیه تروریزم نظر ما با نظر ترکیه یکی است و آن‎ها از کوشش‎های صلح دولت افغانستان حمایت کرده‎اند، ما از همکاری‎های شان قدردانی می‎کنیم و همین گونه استقبال می‎کنیم که زمینه اجلاس سران سه جانبه را مساعد کرده‎اند."

آقای عبدالله گفت، این نشست به دوام کوشش‎های صلح افغانستان برگزار خواهد شد اما وی در باره طرف‎های نشست و تاریخ دقیق برگزاری آن جزئیات نداد.

در همین حال صدراعظم ترکیه پس از چاشت روز یک‌شنبه با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز دیدار کرده‎است.

ارگ
ارگ

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور به رادیو آزادی گفت، صدراعظم ترکیه در این دیدار گفت، ترکیه از پروسه صلح به رهبری و مالکیت افغان‎ها حمایت می‎کند و در این بخش برای هرگونه همکاری آماده‎گی نشان داد.

از سوی هم برخی اعضای ولسی جرگه سفر صدراعظم ترکیه به افغانستان را در راستای صلح و ثبات این کشور یک گام مثبت می‎خوانند.

رحیمه جامی یکی از اعضای این جرگه به رادیو آزادی گفت، ترکیه با پاکستان و طالبان روابط خوب دارد و در افغانستان هم در باره ترکیه بدبینی وجود ندارد.

به گفته وی، اگر ترکیه بخواهد می‎تواند تا میان حکومت افغانستان و طالبان میانجیگری کند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG