لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۷

سوریه و روسیه: حمله راکتی در حمص از سوی اسرائیل شده‌است


قرارگاه هوایی "تی فور" در شهر مرکزی حمص
قرارگاه هوایی "تی فور" در شهر مرکزی حمص

حکومت سوریه و متحدش روسیه گفته‌اند، حمله راکتی صبح وقت امروز بر قرارگاه هوایی "تی فور" در شهر مرکزی حمص، توسط اسرائیل صورت گرفته‌است.

وزارت دفاع روسیه گفت، شب گذشته دو طیارۀ اسرائیلی حملات هوایی را بر این پایگاه انجام دادند و نیروهای دفاعی سوریه جمله هفت راکت فیر شده توسط این طیارات اسرائیلی پنج آن را از بین بردند.

اسرائیل تا حال در این مورد تبصرۀ نکرده‌است.

قبل از این معلوم نبود که این حمله از سوی کی صورت گرفته‌است.

ایالات متحده و فرانسه گفتند چنین حمله را نکرده‌اند.

آژانس خبری سانا شمار کشته و زخمی‌های این حادثه را ارائه نکرده، ولی اداره نظارت از حقوق بشر سوریه که مقر آن در بریتانیا است می‌گوید، ۱۴ جنگجوی حامی حکومت سوریه به‌شمول متحدین ایرانی اسد در این حمله راکتی کشته شده‌اند.

حمله راکتی صبح امروز دو روز بعد از حملۀ ادعا شده کیمیاوی صورت گرفته‌است که بر اساس گزارش‌ها توسط حکومت اسد در شهرک دومای غوطه شرقی رخ داد و گفته شده‌است در آن ۴۰ تن کشته شده‌اند.

یک گروه نجات که حامی اپوزیسیون در سوریه است دیروز گفت:

"یک هلیکوپتر ناوقت روز شنبه بیرل مملو از مواد زهری را بر منطقه دوما پرتاب کرد که منتج به خفه شدن شماری از افراد تا حد مرگ شد."

این گزارش از سوی کدام منبع مستقل تأیید نشده‌است.

روسیه و ایران دو متحد کلیدی رژیم اسد این گزارش‌ها را تقلبی خوانده و آن را بهانۀ برای توجیه یک حمله احتمالی بر رژیم اسد عنوان کرده‌اند.

قصر سفید می‌گوید، رئیس جمهور ترمپ دیشب با همتای فرانسوی‌اش امانوئل مکرون صحبت تیلیفونی نموده و دو رهبر تعهد یک پاسخ جدی و مشترک به این حملۀ کیمیاوی را کردند.

دونالد ترمپ در رابطه با همین حملۀ کیمیاوی دیروز در صفحه تویترش، همتای روسی‌اش ولادیمیر پوتین، دولت روسیه و ایران را محکوم نموده و مسئول دانست.

ترمپ نوشته بود:

"رئیس جمهور پوتین، روسیه و ایران به دلیل دفاع‌شان از جانوری مانند اسد، مسئول اند."

ژان ایو لو دریان وزیر خارجه فرانسه ناوقت دیروز گفت، کشورش از شورای امنیت ملل‌متحد خواهان تدویر یک جلسه فوری برای بحث در مورد حمله اخیر کیمیاوی در سوریه شده‌است.

XS
SM
MD
LG