لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۳

ترزا می با دونالد ترمپ در مورد حمله کیمیاوی در سوریه صحبت می‌کند


در حالی‌که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا هشدار اقدام نظامی علیه رژیم سوریه را داده‌است، متحد وی ترزا می صدراعظم بریتانیا می‌گوید، در مورد حمله مظنون کیمیاوی اخیر در سوریه، ناوقت امروز با رئیس جمهور ترمپ صحبت می‌کند.

انتظار می‌رود ترزا می صدراعظم بریتانیا امروز با رئیس جمهور ترمپ در مورد حملۀ کیمیاوی اخیر در دوما غوطه شرقی سوریه صحبت کند.

ترزا می صدراعظم بریتانیا
ترزا می صدراعظم بریتانیا

خانم می امروز سه‌شنبه در وست مینستر به خبرنگاران گفت:

"من به گفتگوها با متحدین و شرکای ما ادامه می‌دهم، صبح امروز با رئیس جمهور مکرون صحبت کردم و ناوقت امروز با آقای ترمپ صحبت می‌کنم."

رئیس جمهور ترمپ دیروز در دیدار با مشاورین نظامی‌اش گفت، ما تصمیم می‌گیریم که در برابر این حمله رقتبار کیمیاوی در نزدیکی دمشق چه اقدام کنیم و پاسخ ما جدی خواهد بود.

ترمپ گفت:

"ما نمی‌توانیم ارتکاب جرایم مشابه آنچه را که شاهدش بودیم در جهان خود اجازه بدهیم، مخصوصاً در حالی‌که توان و قدرت جلوگیری از آن را داریم."

او گفت ما از نگاه نظامی گزینه‌های زیاد داریم و به‌زودی شما را با خبر خواهیم کرد.

رئیس جمهور ترمپ قبلاً گفته بود روسیه و ایران متحدین نزدیک بشارالاسد بخشی از مسئولیت حمله ادعا شده کیمیاوی روز شنبه در شهرک دومای غوطه شرقی را به دوش دارند، حمله که بر اساس گزارش‌ها در آن ۴۰ تن کشته شدند.

ترمپ گفت، همه بهای این حمله را خواهند پرداخت، اگر روسیه باشد، یا سوریه، یا ایران، یا تمام آن‌ها به طور مشترک، ما موضوع را معلوم خواهیم کرد.

زمانی‌که امروز از ترزا صدراعظم بریتانیا سؤال شد، اگر واشنگتن تصمیم بگیرد علیه سوریه اقدام نظامی کند، آیا در چنین اقدام نظامی شریک خواهد شد؟

خانم می از دادن پاسخ مستقیم خودداری کرد ولی گفت:

"به باور ما مرتکیبن این حمله باید مورد بازخواست قرار گیرند."

نیکی هیلی سفیر امریکا در ملل متحد نیز به حمله اخیر مظنون کیمیاوی در سوریه عکس‌العمل تند نشان داده و دیروز در نشست اعضای شورای امنیت این سازمان، خواهان اقدام مشترک علیه سوریه شد ولی تأکید کرد که اگر ملل متحد اقدام نکند، ایالات متحده به تنهایی پاسخ سوریه را خواهد داد.

نیکی هیلی
نیکی هیلی

او افزود:

"ما به نقطه رسیده‌ایم که جهان باید در آن تأمین عدالت را ببیند. این مقطع زمانی در تاریخ به‌حیث مقطع درج خواهد شد که در آن شورای امنیت ملل متحد یا وجیبه‌اش را ادا می‌کند یا ناکامی مکمل خود را در حفاظت از مردم سوریه به نمایش می‌گذارد، در هر صورت امریکا پاسخ خواهد داد."

تهدید اقدام احتمالی از سوی امریکا علیه سوریه، سفیر روسیه در ملل متحد را به عکس‌العمل واداشت.

واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در ملل متحد هشدار داد که مسکو اجازه نخواهد داد نیروهایش در سوریه با خطر مواجه گردند.

واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در ملل متحد
واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در ملل متحد

او گفت:

"از آنچه حال می‌شنویم متأسفانه آن‌ها (امریکایی‌ها) خواهان اقدام نظامی اند که به نظر ما خیلی خطرناک است."

او گفت روسیه در محل حمله ادعا شده اخیر در دوما تحقیقات کرده و نشانۀ از یک حمله کیمیاوی در آنجا ندیده‌است.

XS
SM
MD
LG