لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۹

وزارت دفاع: با صلح کننده‌گان مصالحه و با طرفداران جنگ مبارزۀ جدی می‌کنیم


وزارت دفاع افغانستان می‌گوید با مخالفین مسلح که طرفدار صلح اند، مصالحه و با آنان که طرفدار جنگ اند، با جدیت مبارزه خواهد شد.

وزارت دفاع افغانستان در عکس‌العمل به اظهارات تازه طالبان می‌گوید که حکومت این کشور دروازه صلح را باز کرده، اما اگر کسی جنگ را ترجیح می‌دهد با آماده‌گی کامل در مقابل آنان خواهد جنگید.

حکومت این کشور دروازه صلح را باز کرده، اما اگر کسی جنگ را ترجیح می‌دهد با آماده‌گی کامل در مقابل آنان خواهد جنگید.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت روز چهار شنبه «۲۲ حمل ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی با تأکید بر این‌که نیروهای امنیتی افغان در میدان‌های جنگ برنده اند گفت، اگر مخالفین مسلح صلح می‌خواهند حکومت آماده است تا تمامی سهولت‌ها را برای‌شان ایجاد کند.

محمد رادمنش
محمد رادمنش

او افزود:

"کسانی که می‌خواهند با دولت خود صلح بکنند از آن استقبال می‌کنیم، اما کسانی‌که جنگ را بالای ما تحمیل می‌کنند باید بدانند که در جنگ مؤفق نمی‌شوند. اردوی ما در هر جا به‌خاطر دفاع از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و استقلال کشور شجاعانه دفاع کرده و دفاع خواهد کرد."

این اظهارات پس از آن مطرح می‌شود که به تازه‌گی ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در مصاحبه با یکی از تلویزیون‌های ترکیه به نام «تی آر تی» گفته، با تجارب که از جنگ با حکومت افغانستان به دست آورده اند می‌توانند که دهه‌ها چی حتی قرن‌ها بجنگند.

ذبیح‌الله مجاهد در پاسخ به سؤال در مورد پیشنهاد اخیر حکومت افغانستان به طالبان در مورد صلح خوداری کرده‌است، اما یک بار دیگر تأکید کرده که آنان آماده‌اند تا با امریکا درمورد صلح گفتگو کنند.

این در حالیست که در ماه فبروری سال جاری، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان پیشنهاد مذاکرات بدون قید و شرط با طالبان را مطرح کرد، اما تا کنون طالبان مسلح در مورد چیزی نگفته اند.

اما از سوی دیگر شورای عالی صلح افغانستان یک بار دیگر به مخالفین مسلح صلح را پیشنهاد می‌کند.

احسان طاهری سخنگوی این شورا گفت که این پیشنهاد تنها از حکومت نه، بلکه از تمامی افغان‌ها است، بناً نیاز است تا طالبان در مورد تصمیم بگیرند.

سید احسان طاهری
سید احسان طاهری

او افزود:

"امروز باز هم صدا می‌کنیم بالای مخالفین مسلح نظام و طالبان که اگر افغان هستند و افغانستان را دوست دارند، بیایند بر اساس همین پیشنهاد ۷ ماده‌یی دولت افغانستان که شورای عالی صلح به مثابه یک نهاد سوم میان حکومت و طالبان این بسته را از صحبت با مردم و مشوره با ملت افغانستان در چهار ماه گذشته ساخت و از سوی رهبران حکومت هم تأیید شد و حکومت از مخالفین مسلح خواست تا این بسته را جواب بدهند."

در عین حال صالح محمد صالح یکی از اعضای ولسی جرگه افغانستان به هر دو طرف درگیر جنگ می‌گوید که جنگ راه حل نیست.

او افزود:

"خواست من هم از هر دو طرف جنگ و به‌خصوص امریکا این است که با جنگ این کشور بیشتر تباه می‌شود، بهتر این است که با کشورهای دخیل در جنگ افغانستان به‌طور مستقیم صحبت شود تا یک راه حل پیدا شود."

شورای ملی
شورای ملی

حکومت افغانستان در این اواخر پس از ارائه طرح صلح به طالبان تلاش‌هایش را برای کشانیدن این گروه به میز مذاکره بیشتر ساخته است.

این طرح از سوی جامعه جهانی به‌شمول امریکا مورد حمایت قرار گرفته است.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG