لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۵

غنی و عباسی: کار بالای نهایی شدن پلان عمل افغانستان و پاکستان آغاز شود


در ملاقات صدراعظم پاکستان با رئیس جمهور افغانستان قرار بر این شد تا مشاورین امنیت ملی و وزرای خارجه دو کشور روی نهایی کردن سند پلان عمل دو کشور کار را آغاز کنند.

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، در متن سند پلان عمل مشترک افغانستان و پاکستان تعهد دو کشور برای تامین صلح و مبارزه مشترک با تروریزم شامل اند.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور افغانستان روز جمعه به رادیو آزادی گفت، در دیدار محمد اشرف غنی و شاهد خاقان عباسی قرار بر این شده تا این سند نهایی شود.

به گفته وی، صدر اعظم پاکستان در دیدار با رئیس جمهور همچنان از طرح پیشنهادی صلح حکومت افغانستان با طالبان حمایت کرده و گفته که آنان آماده هرنوع همکاری در این بخش اند.

شاه حسین مرتضوی
شاه حسین مرتضوی

او افزود:

"در رابطه به پلان عمل افغانستان و پاکستان برای صلح و همبستگی که نام یک سند است بحث شد و قرار به این شد که مشاورین امنیت ملی و وزرای خارجه دو کشور روی سند کار کرده و این سند را نهایی کنند، رئیس جمهور افغانستان در این ملاقات تاکید کرد که صلح در افغانستان سبب خواهد شد که صلح در منطقه تامین شود، جانب پاکستان از طرح پیشنهادی صلح افغانستان استقبال کرد و گفت که ما آماده همکاری هستیم."

به گفته مرتضوی، همچنان موضوعات مرتبط به تخطی‌های مرزی به خصوص راکت پراگنی‌ها، همکاری‌ها و اتصال منطقه‌یی، انتقال انرژی از آسیای میانه به پاکستان و آماده کردن اسناد تبادله زندانیان میان دو کشور در این ملاقات مورد بحث قرار گرفت.

مرتضوی همچنان می افزاید، در این ملاقات در باره به میان آمدن یک میکانیزم برای عودت مهاجرین افغان به کشور نیز توافق صورت گرفت.

سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور افغانستان همچنان می‌گوید، رئیس جمهور افغانستان و صدراعظم پاکستان در باره عملی شدن پروژه‌های خط آهن کویته تا کندهار و هرات، خط آهن پیشاور ـ جلال آباد و سرک پشاور الی جلال آباد و کابل نیز صحبت شد.

شاهد خاقان عباسی بنا به دعوت رسمی محمد اشرف غنی امروز جمعه وارد کابل شد.

آقای عباسی در این سفر همچنان به طور جداگانه با عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه نیز دیدار کرده و از وی دعوت کرده تا به پاکستان سفر کند.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه می گوید، شاهد خاقان عباسی در این دیدار گفته است، پاکستان آماده است تا برای صلح افغانستان زمینه سازی کند.

به گفته فیصل، تاکید عبدالله عبدالله در این ملاقات این بود تا میان دو کشور اعتماد سازی صورت گیرد.

فیصل می‌افزاید که به باور عبدالله این اعتماد سازی زمانی ممکن خواهد بود که از شدت جنگ در افغانستان کاسته شود.

این سفر در حالی صورت می گیرد که از چند سال به این سو روابط میان کابل و اسلام آباد به تیره‌گی گراییده است.

ادعاهای افغانستان مبنی بر عدم همکاری صادقانه پاکستان در تامین صلح و مبارزه با تروریزم از دلایل اصلی این تیره‌گی خوانده می‌شوند.

اما برخی کارشناسان افغان سفر صدراعظم پاکستان به افغانستان را برای بهبود روابط دو کشور مؤثر می‌خوانند.

صدراعظم پاکستان به مقامات افغان
صدراعظم پاکستان به مقامات افغان

شیر محمد کریمی کارشناس نظامی و لوی درستیز سابق وزارت دفاع افغانستان روز جمعه به رادیو آزادی گفت، در میان ناباوری ها نسبت به صداقت پاکستان این امیدواری وجود دارد که روابط دو کشور بهبود یابد.

او افزود:

"دیده شود وعده های که پاکستان می سپارد به طور مثال راکت پراگنی‌های که در کنر می‌شود اگر توقف کند واقعاً یک علامه مثبت خواهد بود، همچنان در بعضی پروژه‌ها یا مسایل دیگر که پاکستان در گذشته وعده‌های داده بود اما عمل نکرد دیده شود که اگر عمل مثبت نشان دهد شاید خوشبینی های مردم بیشتر شود."

وی همچنان می‌گوید، به دلیل این‌که پاکستان در گذشته برای افغانستان صداقت نشان نداده شک و تردیدها نسبت به وعده های آن کشور بیشتر اند.

به باور لوی درستیز سابق وزارت دفاع همکاری پاکستان در بخش تامین صلح و مبارزه با تروریزم موثریت چشم گیری خواهد داشت.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG