لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۲

پروسه ثبت نام رأی دهنده‎گان برای انتخابات آغاز می‌شود


پروسه ثبت نام رأی دهنده‎گان برای انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‎های افغانستان روز شنبه آغاز خواهد شد.

به‌گفته کمسیون مستقل افغانستان این پروسه در دو مرحله صورت می‎گیرد و حدود دو ماه دوام خواهد کرد.

گلاجان عبدالبدیع صیاد رئیس کمسیون مستقل انتخابات افغانستان که روز گذشته در ارگ ریاست جمهوری افغانستان با رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه این کشور جلسه داشت، به رادیو آزادی گفت:

"ان‌شاءالله روز شنبه پروسه ثبت نام در مرکز و ولایات که مرحله نخست ثبت نام است، آغاز می‎شود. خواهش ما از رئیس جمهور این بود که هر دو، رئیس جمهور و رئیس اجرائیه به مراکز رأی دهی رفته ثبت نام کنند، به مردم اطمینان داده، آن‎ها را تشویق کنند و برای‌شان پیام داشته باشند، تا مردم نیز به ثبت نام تشویق شوند."

صیاد: بر اساس تقسیم اوقات ما پروسه ثبت نام در دو مرحله صورت می‎گیرد.
صیاد: بر اساس تقسیم اوقات ما پروسه ثبت نام در دو مرحله صورت می‎گیرد.

انتخابات ولسی جرگه و شورا‎های ولسوالی‎های افغانستان به تاریخ ۲۸ میزان سال جاری شمسی برگزار خواهد شد.

قرار است امروز از ساعت سه تا سه و نیم بعد از ظهر محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان از طریق یک ویدیو کنفرانس با والی‎های این کشور در مورد پروسه ثبت نام و سایر مسایل مربوط به انتخابات صحبت کند.

والی‎ها و مقامات ولایات افغانستان روز شنبه پروسه ثبت نام رأی دهنده‎گان را آغاز می‎کنند و این پروسه حدود دو ماه دوام خواهد کرد.

گلاجان عبدالبدیع صیاد رئیس کمسیون مستقل انتخابات افغانستان می‎گوید، برای ثبت نام، وقتی انتخاب شده‎است که تا حد امکان کسی از این پروسه محروم نشود.

آقای صیاد می‌افزاید:

"بر اساس تقسیم اوقات ما پروسه ثبت نام در دو مرحله صورت می‎گیرد، نخست در شهرها و در قدم دوم در ولسوالی‎ها، قرا و قصبات. مرحله اول یک ماه دوام می‎کند، برای مرحله دوم در ولسوالی‎ها ۱۴ روز و برای قرا و قصبات نیز ۱۴ روز در نظر گرفته شده‎است. در مجموع دو ماه را برای آن در نظر گرفته‎ایم. بعد از آن نیز در هر ولایت یک تیم ما باقی می‎ماند تا کسانی را که از ثبت نام باقی مانده‎اند، راجستر کنند."

رشید: حدود سه هزار حوزه‎های انتخاباتی در مناطقی موقیعت دارند که با تهدیدات متوسط یا شدید مواجه‎اند.
رشید: حدود سه هزار حوزه‎های انتخاباتی در مناطقی موقیعت دارند که با تهدیدات متوسط یا شدید مواجه‎اند.

برخی کارشناسان در مورد تدویر انتخابات ولسی جرگه و شورا های ولسوالی‎های افغانستان نگرانی دارند.

یوسف رشید رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا (فیفا) دیروز در کابل گفت، حدود سه هزار حوزه‎های انتخاباتی در مناطقی موقیعت دارند که با تهدیدات متوسط یا شدید مواجه‎اند.

ولی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‎گوید، ۹۴۷ حوزه انتخاباتی وجود دارند که با تهدیدات امنیتی مواجه‎اند، برای تأمین امنیت آن‎ها نیروهای امینتی افغان تلاش می‎کنند.

به‌گفته وی، آرزو برده می‎شود که الی تدویر انتخابات این حوزه‎ها مصون شده و در آن مشکل امنیتی وجود نداشته باشد.

XS
SM
MD
LG