لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۹

رهبران سیاسی و قومی نورستان: حکومت باید به مشکلات مردم نورستان توجه جدی نماید


رهبران سیاسی و قومی ولایت نورستان می‌گویند، در جریان ۱۷ سال گذشته این ولایت از نظر حکومت مرکزی افتاده و این برخورد باشنده‌های ولایت نورستان را با مشکلات مختلف مواجه ساخته است.

برخی رهبران سیاسی و قومی ولایت نورستان می‌گویند، این ولایت بیشتر از حقوق اقتصادی، سیاسی، صحت، انکشاف، تعلیمی و مخابراتی دور نگهداشته شده و این وضعیت بالای زنده‌گی روزمرۀ باشنده‌های آن ولایت تأثیر منفی به جا گذاشته است.

ذبیح‌الله غازی رئیس حزب عدالت و ترقی و باشنده ولایت نورستان روز پنجشنبه «۲۳ حمل ۱۳۹۷» در نشست نورستانیان در کابل گفت، حکومت باید به مشکلات مردم نورستان توجه جدی نماید.

او افزود:

"امروز توجه حکومت را در بخش‌های تشکیلاتی، سیاسی، نظامی، ملکی و مدنی ولایت نورستان خواهانیم، نورستان یک ولایت استراتژیک است به هیچ قیمت برخورد دوگانه را نمی‌پذیریم. امروز از آدرس نورستان اعلان می‌کنیم که ما به‌گونه جدی حق نورستان را می‌خواهیم."

آقای غازی می‌گوید، خرابی سرک‌ها، بی‌کیفیتی خدمات مخابراتی و عدم فعالیت منظم سکتور انتخاباتی از جمله مشکلات دیگر اند که باشنده‌های نورستان با آن مواجه اند.

به‌گفته وی، وضعیت جاری نورستان علاوه بر فعالیت داعش زمینه را برای فعالیت گروه‌های مخالف مسلح دولت و جلب و جذب مردم در صفوف آنان مساعد ساخته است.

بر اساس معلومات آقای غازی، عدم توجه دولت به این ولایت سبب شده تا ولایت نورستان به یک منطقه ناامن سرحدی مُبدل شود.

ریاست جمهوری افغانستان در رابطه به مشکلات مردم نورستان می‌گوید، به‌خاطر انکشاف متوازن این ولایت برنامه‌های در نظر گرفته شده‌است.

دوا خان مینه پال
دوا خان مینه پال

​دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری در این مورد به رادیو آزادی گفت:​

"نورستان یکی از ولایات مهم افغانستان است و حکومت متوجه پیشرفت همه‌جانبه این ولایت است، در ادامه سفر به ولایات به ولایت نورستان هم سفر می‌شود و وضعیت این ولایت بررسی همه‌جانبه شده و به خواست‌ها و نیازهای باشنده‌های نورستان هم رسیده‌گی می‌شود."

نورستان یکی از ولایات سرحدی افغانستان است که ۸۰ کیلومتر سرحد مشترک با پاکستان دارد.

مقامات این ولایت گفته اند که طالبان و برخی گروه‌های مخالف مسلح از خاک پاکستان آمده و ناامنی‌ها را در منطقه ایجاد می‌کنند.

از سوی هم وزارت دفاع افغانستان در رابطه به امنیت این ولایت گفته است که تدابیر جدی به‌خاطر امنیت این ولایت گرفته شده‌است.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG