لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۷

تأکید شورای اعضای پیشین پارلمان بر برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه!


شماری از اعضای پیشین پارلمان افغانستان با گشایش یک شورا به برگزاری انتخابات شفاف، سراسری و به دور از تقلب تأکید می‌ورزند.

این شورا خطاب به حکومت گفتند که باید راه را برای برگزاری انتخابات شفاف، عادلانه و سراسری در کشور هموار سازد و از هر گونه تقلب و مداخله در این روند جلوگیری کند.

محمد عارف نوری رئیس این شورا روز پنجشنبه «۲۳ حمل ۱۳۹۷» گفت که این شورا را از بهر آن ایجاد کرده‌اند تا به‌حیث یک نهاد مدنی از قانون نظارت کند.

او افزود:

"این یک شورای فعال و قوی است که به‌خصوص در بخش سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با مردم، قوه مقننه و قوه قضائیه برای طرح قوانین، تعدیل و عملی‌سازی اصلاحات اداری، حکومت‌داری خوب، مبارزه با فساد، تأمین حاکمیت قانون و تأمین عدالت کمک بسا بزرگی کند."

این نماینده‌گان پیشین مردم در ولسی جرگه که شمار شان به ده‌ها تن می‌رسد می‌گویند، مداخلۀ شماری از حلقات بیرونی و کشورهای همسایه و نیز کسانی که در داخل کشور در تلاش دستیابی به قدرت هستند مواردی بوده که به وحدت ملی و منافع ملی زیان رسانیده است.

این خواست‌ها در حالی مطرح می‌گردد که کمیسیون مستقل انتخابات ۲۸ ماه میزان سال روان هجری خورشیدی را تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها اعلام کرده‌است.

گلاجان عبدالبدیع صیاد
گلاجان عبدالبدیع صیاد

این کمیسیون گفته‌است قرار است شنبه هفته آینده روند ثبت نام رأی دهنده‌گان آغاز گردد.

گلاجان عبدالبدیع صیاد رئیس این کمیسیون به رادیو آزادی گفته که روز گذشته به همین منظور نشستی با رئیس جمهور و رئیس اجرائیه افغانستان داشتند.

در این میان، عطاالله لودین یکی دیگر از اعضای این شورای تازه تشکیل شده در مراسم گشایش آن از حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات خواست تا انتخابات شوراهای ولایتی را با انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها و ولسی جرگه هم‌زمان برگزار کند.

او افزود:

"خواست جدی ما از حکومت همین است که بر اساس وعده داده شده انتخابات شفاف عادلانه و سراسری را در کشور برگزار کند که از هر گونه تخلف و مداخله در آن جلوگیری گردد تا نامزد وطن دوست که معیارهای عضویت شورا‌های ولسوالی‌ها و ولایتی را داشته باشد در آن عضویت حاصل کند."

آقای لودین همچنان از حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات خواست تا راه را برای برگزاری انتخابات شفاف در کشور هموار سازد.

حکومت افغانستان پیش از این بارها از برگزاری انتخابات شفاف اطمینان داده‌است.

حکومت افغانستان پیش از این بارها از برگزاری انتخابات شفاف اطمینان داده‌است.

تلاش کردیم دیدگاه تازه کمیسیون مستقل انتخابات را نیز داشته باشیم، اما به تماس‌های مکرر پاسخ داده نشد.

با این همه هفته گذشته گلاجان عبدالبدیع صیاد رئیس این کمیسیون گفته است که در حال حاضر برگزاری انتخابات شوراهای ولایتی از این رو امکان پذیر نیست که زمان برای آن باقی مانده است و از سوی دیگر هزینه بیشتر و کار بیشتر محسوس است.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG