لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۹

«OPCW» یافته‎های بریتانیا در مورد مواد زهری مسموم کردن سکریپال را تائید کرد


سازمان منع اسلحه کیمیاوی یافته‎های بریتانیا را در مورد مواد زهری که در مسموم ساختن جاسوس پییشن روس و دخترش استفاده شده‎است تائید کرد.

«OPCW» می‎گوید، نتایج تحقیقات این سازمان و بریتانیا در خصوص نوعیت مواد زهری که در مسمومیت جاسوس پیشین روس و دخترش استفاده شده مشابه اند.

این سازمان که مرکز اش در هاگ است هر چند دیروز از این مواد نام نبرد اما گفت که این مواد خیلی زیاد خالص بودند.

سیرگی سکریپال جاسوس پیشین روس و دخترش یولیا در چهارم ماه مارچ پس از آن به شفاخانه منتقل شدند که در شهر سالزبوری بریتانیا در حالت بیهوشی یافت شدند.

بریتانیا بر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اتهام وارد کرده‎است که با استفاده از مواد زهری فلج کننده اعصاب موسوم به نوویچوک برای کشتن سکریپال و دخترش تلاش کرده‎است.

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو دیروز پس از نشر گزارش سازمان منع اسلحه کیمیاوی گفت، روسیه از سال‎ها به اینسو سابقه حملات توسط مواد زهری را دارد.

ستولتنبرگ
ستولتنبرگ

وی افزود:

"سازمان منع اسلحه کیمیاوی امروز یک گزارش را نشر کرد و این گزارش یافته‎های بریتانیا را در مورد استفاده از مواد زهری فلج کننده اعصاب در سالزبوری تائید می‎کند. این بار اول است که با استفاده از زهر فلج کننده اعصاب در قلمرو ناتو حمله می‎شود. ما در این مورد اقدام بسیار جدی را روی دست گرفتیم."

از سوی دیگر بوریس جانسن وزیر خارجه بریتانیا در یک اعلامیه گفت، درین مورد که چه کسی درین قضیه دست داشت هیچ شک باقی نمانده‎است زیرا به گفته وی، صرف روسیه انگیزه و سابقه این کار را دارد.

جریمی فلیمینگ رئیس اداره استخبارات بریتانیا دیروز روسیه را متهم کرد که در قضیه مسموم ساختن سکریپال مرز میان فعالیت‎های جنایی و دولتی را شکست.

روسیه دست داشتن اش را در این رویداد رد کرده‎است اما بریتانیا و بسیاری از کشورهای متحد بریتانیا پس از این قضیه بیش از ۱۵۰ دیپلومات روسیه را اخراج کردند.

حکومت روسیه هم سپس دست به اقدام مشابه زد.

XS
SM
MD
LG