لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۲

کمیسیون مستقل انتخابات: نا امنی یک چالش جدی در برابر انتخابات است


موجودیت نا امنی‌ها و ماموریت دشواری‌که با توجه به این وضعیت کمیسیون مستقل انتخابات آن را بر عهده دارد، آن هم برگزاری انتخابات همه شمول ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها.

کمیسیون مستقل انتخابات نا امنی‎ها را یک چالش جدی در برابر انتخابات می‎خواند و اظهار امیدواری می‎کند که این روند با چالش روبرو نگردد.

معاون این کمیسیون در صحبت با رادیو آزادی تاکید می‎ورزد که اصول انتخابات، سرتاسری بودن آن است و به تامین بیشتر آن تاکید می‎ورزد.

معاذ الله دولتی می‎گوید، برای این‎که آنان بتوانند انتخابات شفاف و همه شمول را برگزار کنند باید از تامین امنیت مراکز رای دهی بیشتر اطمینان داده شود.

فردا ثبت نام رای دهنده‎گان در ۱۵۰۰ مرکز در کابل و دیگر شهرها آغاز میشود.
فردا ثبت نام رای دهنده‎گان در ۱۵۰۰ مرکز در کابل و دیگر شهرها آغاز میشود.

وی افزود:

"تامین امنیت مراکز ثبت نام و رای دهی یک امر بسیار مهمی است و امیدوارم که با چالشی روبرو نشویم، طبعاً بخش امنیتی یکی از نگرانی‎های کمیسیون است و ما این نگرانی‎ها را با حکومت و نهادهای امنیتی شریک ساخته‎ایم و هنوز هم گفتگوهای ما با نهادهای امنیتی ادامه دارد و نشست‎های هماهنگی ما با نیروهای امنیتی بیشتر شده‎است."

با این همه، قرار است فردا ثبت نام رای دهنده‎گان در ۱۵۰۰ مرکز در کابل و دیگر شهرهای کشور آغاز گردد، روندی‎که نخستین گام‎ها برای رفتن تا برگزاری انتخابات و پای صندوق‎های رای از همینجا برداشته می‎شود.

کمیسیون مستقل انتخابات بر این خوشبین است که در مرحله نخست روند ثبت نام رای دهنده‎گان چالشی از رهگذر امنیتی محسوس نیست؛ اما به تامین امنیت این روند در مراحل بعدی که در ولسوالی‎ها و روستاها آغاز می‎گردد تا برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها تاکید می‎ورزد.

با این همه شش ماه دیگر به برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی مانده‎است.

وزارت داخله پیشتر گفته که از ۷۰۰۰ مرکز رای دهی ۳۰۰۰ آن با تهدیدهای بلند و متوسط روبرو اند و به گفته کمیسیون مستقل انتخابات از این میان ۹۴۸، مرکز رای دهی در روز برگزاری انتخابات بروی رای دهنده‎گان باز نخواهند بود.

اکنون شماری از ناظران انتخاباتی به این باورند که وضعیت امنیتی در مقایسه به سال‎های گذشته که افغانستان شاهد برگزاری روندهای انتخابات بوده بدتر شده‎است و به گفته آنان، در حال حاضر در بیست و دو ولایت جنگ جریان دارد و با این چنین وضعیتی، امیدی به همه شمول بودن انتخابات نباید داشت.

یوسف رشید
یوسف رشید

یوسف رشید رئیس اجرائیه‌ بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا نگرانی نهادهای ناظر را در این باره چنین مطرح می‎کند:

"ما امیدوار هستیم که نیروهای امنیتی ما بتوانند حد اقل گراف مراکز را پائین آورند و اگر ۳۰۰۰ مرکز زیر خطر قرار گیرد این خودش نشان می‎دهد که انتخابات ما از رهگذر همه شمول بودن و شفاف بودنش نیز با خطر و تهدیدهای روبه رو می‎گردد."

با این همه، خواستیم پاسخ وزارت داخله را در پیوند به این نگرانی‎ها داشته باشیم؛ اما با تماس‎های مکرر از سوی این وزارت پاسخ داده نشد.

پیش از این وزارت گفته‎است که آماده‎گی کامل تامین امنیت این روند دارد و نخواهند گذاشت تا انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها به چالش کشانیده شود.

با این همه یوسف رشید می‎گوید، اگر اوضاع امنیتی این چنین باشد نامزدان فرصت پیشبرد کارزارهای انتخاباتی و رقابت‎های سیاسی شان را در انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها نخواهند داشت و در کنار آن امنیت رای دهنده، کارمندان و ناظران نیز با تهدید روبرو خواهد بود.

او تاکید می‎ورزد که تامین امنیت و حرمت گذاشتن به روند انتخابات یکی از مسئولیت‎های جدی حکومت است که باید آن را انجام دهد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG