لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۲

واکنش ادارۀ عالی مبارزه با فساد اداری در مورد تصمیم اخیر حکومت برای این اداره!


هیئت رهبری و کارمندان اداره عالی مبارزه با فساد اداری افغانستان اقدام حکومت در خصوص مدغم ساختن این اداره به اساس استراتژی جدید مبارزه با فساد اداری را با لوی سارنوالی یک اقدام غیر قانونی می‌دانند.

هیئت رهبری و کارمندان اداره عالی مبارزه با فساد اداری می‌گویند شماری از حلقات مافیایی و مفسد در حکومت تلاش می‌کنند این اداره را ضعیف ساخته و در این خصوص مشوره‌های نادرست را به رهبری حکومت می‌دهند.

شمس الله جاوید رئیس زون شمال شرق این اداره روز شنبه «۲۵ حمل ۱۳۹۷» در یک نشست اعتراضیه در کابل با خوانش اعلامیۀ گفت که حکومت باید در این خصوص، استراتژی جدید مبارزه با فساد اداری را مورد بازنگری قرار بدهد.

او افزود:

"این اداره تشکیل دارد، پرسونل و کارمندان مسلکی دارد پس چه دلیلی وجود دارد که این اداره ادغام شود در حالی که دیگر نهادهای مبارزه با فساد اداری که پراگنده استند در داخل این نهاد ادغام می‌شدند این کار یک عمل غیر قانونی است."

در اعلامیه همچنان گفته شده‌است که به اساس قانون وظیفه لوی سارنوالی تحقیق و اقامه دعوا بوده و مدغم ساختن این اداره در چوکات لوی سارنوالی عمل مشکل زا و غیر عادلانه می‌باشد.

آنان همچنان تأکید کردند که این اداره در چند سال گذشته دست آوردهای خوبی به شمول بررسی قضایای بحران کابل بانک، اختلاس در پشتنی بانک، قراردادها در وزارت فواید عامه، میلیون ها دالر در قراردادهای شاروالی کابل و پیگیری قضایای هزارهای جریب زمین غصب شده، داشته‌است.

خواستیم تا نظر ریاست جمهوری را در این داشته باشیم، اما سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری از ابراز نظر در این خصوص خودداری کرد.

حکومت افغانستان به‌خاطر مبارزه جدی با فساد اداری و جلوگیری از گسترش فساد در کشور استراتژی جدید را تدوین کرده‌است و تاکید کرده که به اساس آن با مفسدین مبارزه جدی صورت می‌گیرد.

از سوی دیگر ارزیابی سازمان جهانی شفافیت در سال ۲۰۱۷ میلادی نشان داد که افغانستان بعد از کشورهای سومالیا، کوریای شمالی و سودان در جایگاه چهارم فاسدترین کشور جهان جای گرفته‌است.

دراین حال کارشناسان افغان نیز می‌گویند که به اساس میثاق‌های جهانی موجودیت اداره مستقل مبارزه با فساد در کشور یک امر ضروری می‌باشد.

یونس فکور یکی از این کارشناسان مدغم ساختن اداره عالی مبارزه فساد اداری را با لوی سارنوالی یک اشتباه بزرگ حکومت می‌داند.

یونس فکور
یونس فکور

او افزود:

"لوی سارنوالی همین حالا وظایف قانونی خود را به اساس کمبود شخصیت‌های مجرب و کارشناس نمی‌تواند انجام بدهد چه رسد به این که حالا که یک مسئولیت بزرگ دیگر هم به عهده شان گذاشته شود این یک اشتباه بزرگ است رئیس جمهور باید درین مورد تجدید نظر کند."

به اساس نظر شماری از منتقدین این اداره با فعالیت چندین ساله‌اش تا حال نتوانسته است دوسیه‌های مقامات بلند پایه آغشته به فساد حکومت قبلی و فعلی درست بررسی کند.

اما آقای فکور مداخله سیاسی مقامات حکومت قبلی و برخی افراد مفسد در حکومت فعلی را سبب کندی کار این اداره خوانده و می‌گوید به همین دلیل اداره عالی مبارزه با فساد اداری نتوانسته کارهایش را به صورت درست انجام دهد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG