لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۴

ارگ: تنش در سرحدات نه به سود افغانستان و نه هم پاکستان است


ریاست جمهوری افغانستان می‎گوید، پاکستان باید برای جلوگیری از مشکلات، موافقتنامه مشترک پلان عمل صلح را تطبیق کند.

سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور امروز «۲۷ حمل ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که تنش در سرحدات نه به سود افغانستان است نه هم به سود پاکستان.

شاه حسین مرتضوی گفت که برای بهبود روابط میان افغانستان و پاکستان موافقتنامه مشترک پلان عمل صلح امضا شده و امید که این پلان در عمل نیز تطبیق گردد.

شاه حسین مرتضوی
شاه حسین مرتضوی

او افزود:

"موافقتنامه با پاکستان امضا شده و تلاش می‎شود تا که میکانیزم‎های اصلی برای تطبیق و نظارت اجرای موافقتنامه تنظیم شود چون وضعیت که فعلاً جریان دارد به نفع هر دو کشور نیست."

آقای مرتضوی افزود که اگر موافقتنامه مشترک پلان عمل صلح، تطبیق گردد می‎تواند از بسیاری مشکلات جلوگیری کند.

این اظهارات پس از آن صورت می‎گیرد که به نقل از مقامات محلی خوست، روز گذشته نیروهای سرحدی پاکستان در ولسوالی جاجی میدان ولایت خوست و ولسوالی جاجی پکتیا حمله کردند که با عکس‌العمل جدی نیروهای افغان و مردم محل برخوردند.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به رادیو آزادی گفت که نیروهای پاکستانی در این اواخر از تمامی توافقات موجود میان افغانستان و پاکستان سرپیچی کرده‎اند.

اما وی افزود که از این سرپیچی نیروهای پاکستانی، نیروهای افغان و مردم محل با جدیت دفاع کرده‎اند.

مقام‌های محلی خوست می‎گویند که در درگیری دیروز که از صبح الی عصر ادامه داشت، دو غیر نظامی افغان و شش شبه نظامی پاکستان در جریان درگیری در ولسوالی جاجی میدان ولایت خوست کشته شده‌اند.

آنان می گویند که اجساد سه نظامی پاکستان در محل نبرد باقی مانده و یک نظامی دیگر این کشور بازداشت شده‌است.

عزیزالله دین محمد
عزیزالله دین محمد

عزیزالله دین محمد معاون شورای عالی صلح افغانستان می‎گوید درگیری میان نیروهای سرحدی افغانستان و پاکستان، روی روابط میان هر دوکشور و روند صلح تأثیر منفی می‎گذارد.

او افزود:

"یقیناً که این وضعیت، روی روابط، صلح و همه مسائل تأثیر دارد، اما خوب است که پاکستان از این چنین حرکات دست بردارد چون باعث برانگیختن احساسات مردم می‎شود و یقیناً که در آینده مشکلات را بیشتر خواهد کرد."

آقای دین محمد می‎گوید که پاکستان با این اقدامات در تلاش رسمی نمودن خط فرضی دیورند بوده و می‎خواهد برخی نقاط استراتژیک را از آن خود کند.

اما به‌گفته وی، این تلاش‎ها برعلاوه خراب ساختن بیشتر روابط میان دو کشور با عکس‌العمل شدید افغان‎ها نیز روبه‌رو می‎شود، بناً باید پاکستان از این اعمال دست بردار شود.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG