لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۳

عبدالله: ادارات باید زمینه کاری مصون و مناسب را به زنان فراهم سازند


رئیس اجرائیه افغانستان می‌گوید، ادارات باید زمینه کاری مصون و مناسب را به زنان فراهم سازند.

رئیس اجرائیه افغانستان می‌گوید، هرچند حکومت وحدت ملی در خصوص فراهم نمودن فرصت‌های کاری به زنان اقدام کرده‌است، اما کافی نیست.

عبدالله عبدالله روز سه شنبه «۲۸ حمل ۱۳۹۷» در نشست فراغت ۴۰۰ زن از برنامه کارآموزی پروموت گفت، حضور فعال زنان در امور سیاسی، اجتماعی و حکومتداری می‌تواند آیندۀ روشن افغانستان را تضمین کند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه

او افزود:

"ما در یک مدت زمان که افغانستان در بحران بوده و امروز هم متأسفانه جنگ در کشور ادامه دارد، عقب ماندیم و این عقب مانده‌گی را کار، زحمت و تلاش شما می‌تواند جبران بکند. شما با حفظ همین شبکه در بین خود تان می‌توانید به یک قوت مبُدل شوید قوت برای اصلاحات."

برنامه کارآموزی پروموت توسط اداره انکشافی بی‌المللی ایالات متحده امریکا به هدف تقویت زنان افغان در بخش‌های مختلف ایجاد شده‌است.

این برنامه برای پنج سال است که بر اساس معلومات اداره انکشافی امریکا، ۲۰۰ میلیون دالر هزینه بر می‌دارد.

قرار است تا سال ۲۰۲۰ میلادی در چوکات برنامه کارآموزی پروموت ۷۵ هزار زن افغان در بخش‌های مختلف آموزش بیبینند.

تا کنون هزاران زن افغان از این برنامه سند فراغت به دست آورده‌اند.

در عین حال برخی از زنان تازه فارغ شده از برنامه کارآموزی پروموت، این برنامه را مفید عنوان کرده، ولی می‌گویند که هنوز هم مشکلات زیادی در برابر کار زنان در افغانستان موجود است.

سهیلا سادات و وژمه ابراهیم‌خیل دو تن از آنان می‌گویند:

"آزار و اذیت که در ادارات وجود دارد و زمانی که یک دختر مورد آزار قرار گیرد، دلسرد می‌شود و دیگر نمی‌خواهد در آن محل کار کند."

"مسئله مهم در ادارات موضوع تبعیض است و این مسئله زیاد جدی است و باید جدی مد نظر گرفته شود و به این کارآموزان باید زمینه کار فراهم شود."

با این همه نادر نادری رئیس کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی در این نشست گفت که برای کار زنان در ادارات سهولت‌های لازم در نظر گرفته شده‌است.

اما شماری از زنان تازه فارغ شده از برنامه کارآموزی پروموت، انتقاد می‌کنند که حکومت در زمینه عملی کردن تعهداتش در بخش تقویت زنان و ایجاد محیط مصون به آنان کوتاه آمده‌است.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG