لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۷

حمله بالای یک مرکز ثبت نام در غور کمیسیون انتخابات را جداً نگران ساخته است


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، حمله بالای یک مرکز ثبت نام رأی دهنده‌گان انتخابات در ولایت غور، آنان را جداً نگران ساخته است.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، با آن‌که نهادهای امنیتی از تأمین امنیت روند ثبت نام رأی دهنده‌گان اطمنیان داده‌اند، اما حمله مخالفین مسلح بالای مرکز ثبت نام رأی دهنده‌گان در ولایت غور آنان را جداً نگران ساخته‌است.

سید حفیظ‌الله هاشمی کمیشنر این کمیسیون روز چهارشنبه «۲۹ حمل ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی با آن‌که وضعیت امنیتی را نگران کننده دانست، اما گفت روند ثبت نام به کامیابی پیش می‌رود.

سید حفیظ الله هاشیمی
سید حفیظ الله هاشیمی

او افزود:

"بدبختانه حادثه روز گذشته در ولایت غور ما را سخت نگران ساخته است. ما این مسئله را با مو سفیدان محل، مقامات محلی، وزارت داخله و امنیت ملی تعقیب می‌کنیم تا این مسئله حل گردد."

روز سه شنبه هفته جاری مخالفین مسلح بالای یک مرکز ثبت نام رأی دهنده‌گان در منطقه غلامان در شهر فیروزکوه ولایت غور حمله کرده و ۵ تن را با خود بردند.

بر اساس معلومات مسئولان محلی ولایت غور، در میان افراد ربوده شده سه کارمند کمیسیون مستقل انتخابات و دو پولیس شامل هستند.

از آغاز روند ثبت نام رأی دهنده‌گان به‌خاطر انتخابات آینده ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها این اولین حمله بالای مرکز ثبت نام رأی دهنده‌گان می‌باشد.

وزارت داخله افغانستان از ابراز نظر در این مورد خودداری کرد، اما پیش از از این مسئولان امنیتی از تأمین امنیت روند ثبت نام رأی دهنده‌گان اطمنیان داده بودند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان با فرستادن پیام به رادیو آزادی از حادثه غور ابراز بی‌خبری کرده، اما تأکید نموده است که طالبان از برگزاری انتخابات جلوگیری می‌کند.

بر اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات، در جریان چهار روز بیش از ۷۶ هزار تن ثبت نام کرده‌اند که ۲۰ هزار تن آنان را زنان تشکیل می‌دهد.

در کنار ناامنی‌ها در روند ثبت نام رأی‌دهی، بی‌اعتمادی مردم در این پروسه نیز از جمله مشکلات عمده سد راه این روند خوانده می‌شود.

برخی اعضای ولسی جرگه می‌گویند، رویداد ولایت غور نشان دهنده این است که روند ثبت نام رأی دهنده‌گان با مشکل جدی مواجه است.

عبدالستار خواصی
عبدالستار خواصی

​عبدالستار خواصی یکتن اعضای ولسی جرگه در این مورد می‌گوید:

"تاثیر ناامنی‌ها زیاد محسوس می‌شود، چنانچه که روز گذشته بالای مرکز ثبت نام رأی دهنده‌گان در ولایت غور حمله شده و کارمندان آن‌را ربودند این مسئله یک تهدید بزرگ برای کارمندان کمیسیون انتخابات می‌باشد."

در عین حال اعضای ولسی جرگه افغانستان روز چهارشنبه در نشست عمومی این جرگه نیز به‌خاطر رویداد ولایت غور بالای کمیسیون انتخابات انتقاد کرده و گفتند که این کمیسیون بدون آماده‌گی کامل پروسه ثبت نام رأی دهنده‌گان را آغاز کرده‌است.

به‌گفته اعضای ولسی جرگه، اگر کمیسیون و یا هم حکومت نتواند روند ثبت نام را با موفقیت به پایان برساند، اعتماد اندک که مردم نسبت به انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها دارد از بین می‌رود.

ولی کمسیون انتخابات از آماده‌گی‌های لازم قبل از آغاز ثبت نام رأی دهنده‌گان خبر داده بود و تأکید می‌کند که پروسه به‌گونه عادی به پیش می‌رود.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG