لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۴

واکنش‌ها در مورد آغاز مأموریت تازۀ نیروهای بحری امریکا در افغانستان!


گزارش‎ها در باره آغاز مأموریت تازه نیروهای بحری امریکا در افغانستان واکنش‎های متفاوتی را در این کشور به همراه داشته‎است.

پس از آن‎که گزارش‎ها در مورد مأموریت جدید این نیروها به نشر رسید، شماری از اعضای ولسی جرگه می‎گویند که فعالیت این نیروها به نفع این کشور است.

آنان می‎گویند که این نیروها می‎توانند مناطق از دست رفته را دوباره تصرف کنند.

خالد پشتون یک عضو کمیسیون دفاعی این جرگه روز چهارشنبه «۲۹ حمل ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که در کنار عملکرد نیروهای بحری امریکا علیه مخالفان مسلح باید فشارها بر پاکستان نیز بیشتر شود.

خالد پشتون
خالد پشتون

پشتون گفت:

"نیروهای بحری امریکا که به افغانستان می‎آیند، تحرکات آنان بیشتر می‎شود و این به نفع مردم افغانستان است و در آوردن صلح خیلی کمک می‎کند، اما در کنار این اگر جامعه جهانی فشارهای جدی را بر پاکستان وارد نسازد، فکر نمی‎کنم که تنها راه نظامی برای بهبود وضعیت و صلح و ثبات فایده داشته باشد."

روزنامه واشنگتن پست به تازه‎گی گزارش داده‎است که نیروهای بحری امریکا شامل مأموریت جدید در افغانستان شده‎اند و این مأموریت تصرف دوباره مناطقی است که حالا در کنترول طالبان مسلح قرار دارند.

در این گزارش همچنان آمده‎است که حالا طالبان در ۵۶ درصد خاک افغانستان فعالیت دارند و نیروهای مرین یا بحری امریکا که در باره ارقام آنان چیزی گفته نشده، مأموریت تصرف این مناطق را به پیش خواهند برد.

اما واشنگتن پست گفته‎است که این نیروهای بحری امریکا در جنگ رویاروی شرکت نخواهند داشت، بلکه با نیروهای امنیتی افغان در سرکوب مخالفان مسلح دولت همکاری خواهند کرد.

اما شماری از کارشناسان امنیتی افغان می‎گویند که بهترین راه برای سرکوب مخالفان مسلح در افغانستان تقویت نیروهای امنیتی افغان است، نه به‌گفته آنان مأموریت جدید نیروهای بحری امریکا.

نیروهای امریکایی
نیروهای امریکایی

محمداگل مجاهد یکی از این کارشناسان افزود:

"به جای آمدن نیروهای امریکایی بهتر است که توانایی‎های نیروهای امنیتی افغان از لحاظ کمی و کیفی بالا برده شود، چون آمدن امریکایی‎ها بهانه‎ای برای دشمن می‎شود، ضرر دیگر این‎که کشورهای که در منطقه فعال هستند و با امریکا مخالفت دارند آنان نیز جنگ‎های نیابتی علیه امریکا را تشدید و تروریستان را تقویت می‎کنند."

سال گذشته نیز یک گروه ۳۰۰ نفری نیروهای بحری امریکا در ولایت نا آرام هلمند جابه‌جا گردید تا نیروهای امنیتی افغان را در جنگ با مخالفان مسلح دولت بهتر یاری رساند.

دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع افغانستان در مورد مأموریت جدید نیروهای بحری امریکا در افغانستان ابراز بی‌خبری کرد.

اما پیش از این مقامات افغان همواره تأکید کرده‎اند که در امر مبارزه با تروریزم به تجهیز و تقویت بیشتر نیروهای امنیتی و دفاعی افغان از سوی جامعه جهانی به ویژه امریکا نیاز است.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG