لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۱

معاون وزارت خارجه امریکا: کشورهای زیاد منافع مختلف در افغانستان دارند


توماس شانون معاون وزارت خارجه ایالات متحده امریکا می‌گوید، کشورهای زیاد به‌خصوص همسایه‌های افغانستان منافع مختلف در این کشور دارند، اما به‌گفـته آقای شانون تمامی این کشور‌ها می‌دانند که تأمین صلح در افغانستان بسیار مهم است.

معاون وزارت خارجه امریکا در مصاحبه با بخش ازبکی صدای امریکا گفت، تمام کشور‌ها از اهمیت تأمین صلح و ثبات در افغانستان پی برده اند و هر کشور بر اساس نفوذ و منافع خود در این راستا نقش بازی کرده می‌تواند.

توماس شانون
توماس شانون

توماس شانون افزود:

"همه در مورد اهمیت فراهم کردن زمینه آشتی در افغانستان با خبر اند و این‌را هم می‌دانند که هر کشور در آن نقش داشته می‌تواند، بر اساس منافع و نفوذ خود می‌توانند در این راستا نقش‌های متفاوت داشته باشند."

آقای شانون همچنان ایجاد همکاری و هماهنگی بین روسیه، پاکستان، چین، هند و افغانستان با کشور‌های آسیای میانه را کار آسان نخوانده گفت:

"این چالش برای دیپلوماسی است، ما با این چالش مواجه استیم، چالشی که حکومت ازبکستان و دیگر کشور‌های آسیای میانه با آن روبه‌روست."

معاون وزارت خارجه امریکا، وضعیت افغانستان را برای آسیای میانه مهم خوانده گفت که افغانستان با این کشور‌ها سرحد مشترک دارد.

توماس شانون در میان کشور‌های آسیای میانه از ازبکستان ستایش کرد که در مورد وضعیت افغانستان میزبانی یک کنفرانس را به عهده گرفت و تلاش کرد تا منافع کشور‌ها در افغانستان را با هم نزدیک بسازد.

آقای شانون، کنفرانس ازبکستان را دوام پروسه کابل خواند که به‌گفته او، در کنفرانس کابل رئیس جمهور اشرف غنی طرح صلح را به گروه طالبان پیشکش کرد و همان طرح در کنفرانس تاشکند به جامعه جهانی اعلام شد.

محمد اشر غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشر غنی رئیس جمهور افغانستان

معاون وزارت خارجه امریکا همچنان گفت که در مورد وضعیت در افغانستان با اسلام‌آباد بحث‌های مفید صورت گرفته و او ابراز امیدواری کرد که این بحث‌ها نتایج مثبت در روند آشتی افغانستان بجا ماند.

در اگست سال گذشته زمانیکه رئیس جمهور امریکا استراتژی جدید کشورش را برای افغانستان و جنوب آسیا اعلام کرد، فشار‌ها بالای پاکستان افزایش یافت.

امریکا از پاکستان خواست تا در برابر پناهگاه‌های شورشیان مستقر در خاکش اقدامات جدی کند.

امریکا همچنان به‌خاطر این‌که پاکستان در از بین بردن شورشیان مسلح در قلمروش عملیات جدی نکرده است کمک ۲ میلیارد دالری‌اش را برای اسلام‌آباد در حال تعلیق درآورد.

XS
SM
MD
LG