لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۳

کمپاین‌های مختلف آگاهی عامه برای ثبت نام رأی دهنده‌گان، آغاز می‌شود


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، کمپاین‌های مختلف آگاهی عامه را برای ثبت نام رأی‌ دهنده‌گان، آغاز می‌کند.

در حالی که از روند آغاز ثبت نام رأی دهنده‌گان پنج روز می‌گذرد، اما کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که در آغاز هفتۀ آینده کمپاین آگاهی عامه را در مورد آغاز می‌کند.

سید حفیظ‌الله هاشمی کمیشنر این کمیسیون روز پنج‌شنبه «۳۰ حمل ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که در روند کمپاین که جدیداً آغاز می‌شود به علما نیز نقش داده شده‌است تا در خطبۀ روزهای جمعه معلومات لازم را در زمینۀ ثبت نام برای رأی دهی در انتخابات به مردم برسانند.

این‌که برای تشویق مردم و سرعت بخشیدن روند ثبت نام رأی دهنده‌گان کمیسیون مستقل انتخابات از کدام روش‌های جدید استفاده می‌کند؟

سید حفیظ‌الله هاشمی
سید حفیظ‌الله هاشمی

آقای هاشمی در مورد می‌گوید:

"با شورای علما، با وزارت‌های معارف و تحصیلات عالی، جامعه مدنی، با شورای عالی صلح و والی‌ها در زمینه کار جریان دارد و همچنان با نشر اعلامیه‌ها توسط هلیکوپترها تا مردم تشویق شوند. در کنار آن آگاهی عامه توسط پیام‌های تیلیفونی، این همه برنامه‌های تشویقی برای مردم است که هفته آینده آغاز خواهد شد."

وی افزود که امروز در ریاست جمهوری نیز در مورد روند ثبت نام رأی دهنده‌گان جلسه برگزار شد تا روی روش‌ها و میکانیزم‌های جدید برای آگاهی عامه در زمینه بحث گردد.

این در حالیست که برخی از نهادهای ناظر انتخابات، سیاسیون و مردم عام انتقاد کرده می‌گویند که روند ثبت نام رأی دهنده‌گان بطی بوده و مردم هم به اندازۀ کافی در زمینه معلومات ندارند.

آنان در کنار انتقاد بالای کمیسیون مستقل انتخابات، می‌گویند که اکثر نهادهای دیگر که در زمینۀ انتخابات کار می‌کنند و به همین هدف پروژه می‌گیرند هم کارهای لازم را انجام نداده‌اند.

در همین حال، یوسف رشید رئیس اجرائیوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا می‌گوید، هرچند آغاز کمپاین کمیسیون مستقل انتخابات دیر است، اما بی‌نتیجه نیست.

یوسف رشید
یوسف رشید

او افزود:

"از اقدامات که کمیسیون مستقل انتخابات برای گسترده ساختن آگاهی عامه روی دست گرفته استقبال می‌کنیم، اما باید گفت کارهای که انجام شده کافی نبوده و تأثیر هم نداشته‌است."

روند ثبت نام رأی دهنده‌گان انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها شنبه هفته روان رسماً در تمامی شهرهای افغانستان آغاز شد و قرار است مرحله نخست آن تا یک ماه ادامه یابد.

کمیسیون مستق انتخابات می‌گوید، در چهار روز نخست در حدود ۷۶ هزار تن ثبت نام کرده و اشتراک کننده‌گان این روند با گذشت هر روز در حال بیشتر شدن اند.

سخنگوی رئیس اجرائیه روز پنج‌شنبه از همه واجدین شرایط رأی دهی خواستار اشتراک وسیع در روند ثبت نام شده‌است.

با این همه انوارالحق احدی که خود را از اپوزیسیون حکومت می‌نامد می‌گوید که پروسه ثبت نام ناکام است و باید روی روش‌های جدید فکر شود.

انوارالحق احدی
انوارالحق احدی

او افزود:

"به نظر من به اندازه کافی آگاهی عامه داده نشده است و اگر هر قدر که تلاش به رسانیدن آگاهی عامه شود وقت کم است و دیگر این‌که آنان دو مشکل را یکجا کرده‌اند، از یک‌سو مردم تذکره ندارند و از سوی هم روند ثبت نام و نتیجه آن از همین آغاز مشخص است، یک هفته نمی‌شود که از هر جا شکایت رسیده‌است و مردم از این روند شکایت دارند."

یونس قانونی معاون رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز روز پنجشنبه در یک نشست در کابل در مورد روند جاری به‌گفته وی بطی ثبت نام رأی دهنده‌گان ابراز نگرانی کرد.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان ۲۸ میزان سال روان خورشیدی را تاریخ برگزاری این انتخابات اعلام کرده‌است.

اما آقای احدی انتقاد دارد که در کل برنامه واقع‌بینانه برای آغاز روند ثبت نام و برگزاری انتخابات مدنظر گرفته نشده و به‌گفته وی در زمینه وقت تلفی شده‌است.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG